Anbragte børn i socialpædagogiske lænker bag tremmer
DOI:
https://doi.org/10.7146/nu.v47i2.141630Nøgleord:
Daglig livsførelse, modsigelser, sikrede institutioner, socialpædagogik, konfliktuelt samarbejdeResumé
Denne artikel er baseret på ph.d. afhandlingen: Pædagogik Bag Tremmer (Hoffmann, 2018) som er en socialpsykologisk undersøgelse af den socialpædagogiske praksis fra et inter-sub- jektivt og dialogisk perspektiv med både børn og socialpædagoger. Artiklen er en revideret udgave af mit Ph.d. forsvar som blev afholdt ved Roskilde Universitet d. 9. november 2018. I dansk sammenhæng ser vi, at der er en stigende tendens til, at anbringe børn under 18 år på sikrede institutioner. Socialpædagogerne har en dobbeltrolle i hverdagens praksis. De skal både kontrollere børnene (hvad de må, hvornår og hvordan) og samtidigt involvere deres selv- og medbestemmelse på forskellig vis. I denne forståelse fremstår kontrolbestræbelser og pædagogiske intentioner om forandring som modstridende fænomener der er svære at forene i hverdagen. På en sikret institution er socialpædagogerne nødsaget til trods vanskelige betingelser, at kunne forene begge sider på meningsfulde måder. I artiklen viser jeg, at hverdagen trods forvarings- og resocialiseringsfunktionen, rummer mange pædagogiske muligheder som indfris på forskellig vis.