En ikke-affirmativ pædagogisk psykologi

Forfattere

  • Thomas Szulevicz

DOI:

https://doi.org/10.7146/nu.v47i1.141624

Nøgleord:

Pædagogisk psykologi, ikke-affirmativ pædagogik, pædagogisk psykologisk rådgivning

Resumé

De vestlige uddannelsessystemer er over de seneste 20 år blevet reformeret med øget fokus på standardisering, styring, tests og accountability. Disse ændringer af uddannelsessystemet har påvirket de pædagogisk-psykologiske råd- givningstjenester (PPR), som på mange punkter aktuelt befinder sig i en overgangsfase, hvor der i stigende grad efterspørges nye typer af kompetencer med øget fokus på praksisnærhed, didaktisk sparring, behandling og bruger- orientering. Men de nye forventninger, som stilles til PPR kalder også på kritisk og faglig refleksion. Baseret på et aktuelt forsknings- projekt argumenteres der i denne artikel for, at den pædagogiske psykologi med fordel kan orientere sig imod en ikke-affirmativ forholdemåde, hvor der kritisk stilles spørgsmålstegn ved nogle af de aktuelle forventninger knyttet til PPR’s virke.

Downloads

Publiceret

2019-11-03

Citation/Eksport

Szulevicz, T. (2019). En ikke-affirmativ pædagogisk psykologi. Nordiske Udkast, 47(1). https://doi.org/10.7146/nu.v47i1.141624

Nummer

Sektion

Articles