Undervisning som social praksis
DOI:
https://doi.org/10.7146/nu.v47i1.141623Nøgleord:
Lærerfaglighed, undervisning, social praksis, læring, inklusionResumé
Når der opstår vanskeligheder i skolen, kan der være en tendens til at forklare disse vanskeligheder med enkeltpersoners personlige indstilling eller manglende forudsætninger for at deltage og bidrage på passende måder. Alternativt forklares vanskeligheder med relationelle problemer knyttet eksempelvis til manglende positive tilknytninger, manglende indlevelse, forståelsesmæssige vanskeligheder, sproglige barrierer eller manglende kendskab de involverede imellem. Skolen som et særligt sted, og undervisning som en særlig aktivitet i skolen, har det så at sige med at stå i baggrunden i forståelser af vanskeligheder i skolen. Artiklen diskuterer, hvordan begreber fra social praksisteori og kritisk psykologi kan bidrage til at tale om og udforske vanskeligheder i skolen på måder, der bidrager til at overskride individualiserede problemforståelser og koble vanskeligheder i undervisningssituationer til betingelser for samarbejde om undervisning som en særlig samfundsmæssig og historisk praksis.