Inklusion – muligheder og begrænsninger for deltagelse belyst gennem børns perspektiver på deres skoleliv

Forfattere

  • Christina Holm Poulsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/nu.v46i1.141591

Nøgleord:

Inklusion, børneperspektiver, skolevanskeligheder, deltagelse, fælles-skabelse, organiseringsformer, skolelivsførelse, modsigelsesfulde sager

Resumé

Nærværende artikel er en sammenskrivning af centrale analytiske pointer fra min afhandling “Inklusion – muligheder og begrænsninger for deltagelse belyst gennem et børneperspektiv” med henblik på at tydeliggøre afhandlingens vidensbidrag. Artiklen rummer en præsentation af hovedpointer og en præcisering af de teoretiske begreber, der har haft betydning for min tilgang og mit analytiske fokus. Med afsæt i analyser af børns deltagelsesmuligheder knyttet til situerede samspil og skolens institutionelle betingelser bidrager artiklen med forståelser af inklusion som et spørgsmål om at udvikle fælles rådighed i en modsigelsesfuld skolepraksis. Det modsigelsesfulde knytter sig til, at skolens opgave både er at kvalificere optimalt og behandle lige, samt at individualisere og skabe fællesskaber blandt eleverne. En af artiklens centrale pointer er, at skoler har forskellige betingelser for at håndtere skolens modsigelsesfulde opgave og arbejde med de situationer, hvor børn kommer i vanskeligheder.

Downloads

Publiceret

2018-01-01

Citation/Eksport

Poulsen, C. H. (2018). Inklusion – muligheder og begrænsninger for deltagelse belyst gennem børns perspektiver på deres skoleliv. Nordiske Udkast, 46(1). https://doi.org/10.7146/nu.v46i1.141591

Nummer

Sektion

Articles