Med handicap i vuggestuen
Inklusionsarrangementer belyst som betingelser for rådighedsudvikling og inklusion
DOI:
https://doi.org/10.7146/nu.v45i1.141563Nøgleord:
Deltagelse, rådaighed, handicap, inklusion, vuggestue, pædagogisk faglighedResumé
Artiklen udforsker ressourcebørnehuses inklusionsarrangementer med henblik på at undersøge, hvordan vuggestuebørn med handicap har mulighed for at tage del i hverdagen. Gennem en indkredsning af de professionelles bestræbelser på inklusion fremanalyserer artiklen tre gensidigt kontrasterende pædagogiske inklusionsarrangementer: et kapaci- tetsfokuseret arrangement, et rummende omsorgsarrangement og et repertoireskabende arrangement. De to førstnævnte arrangementer peger på, at inklusion af børn med handicap ofte organiseres ud fra binære forståelser af børns behov som enten almene eller særlige. I et arrangement, der er kapacitetsfokuseret lægger de professionelle vægt på planmæssig udvikling af det ‘funktionsnedsatte’ barns potentielle kropsfunktioner, og de arbejder med (re)habilitering med henblik på at styrke barnets alderssvarende udvikling og fremadrettet at sikre dets kapaciteter. I et rummende omsorgsarrangement er de professionelles handlinger rettet mod at drage omsorg for såvel det særlige som for det almene. Det er et omsorgsarrangement, hvor ‘børn med særlige behov’ rummes “i egen ret” i en hverdag, der primært er tilrettelagt efter den almene børnegruppes behov. I et repertoireskabende arrangement overskrides den binære opdeling mellem det almene og det særlige, idet den hverdagslige udvikling af praksis har afsæt i børnenes igangværende engagementer, og de professionelles målsætninger bidrager til at udvide børnefællesskabernes fælles deltagelsesrepertoire. De professionelles inklusionsbestræbelser kan i et repertoireskabende arrangement karakteriseres som pædagogisk afsøgende og eksperimenterende med øje for børnefællesskabernes mulighedshorisonter.