Originale pædagoger
– daginstitutionspædagogers faglighed(er) i lyset af en insisterende læringsdagsorden
DOI:
https://doi.org/10.7146/nu.v45i1.141561Nøgleord:
Ph.d.-forsvar, læringsdagsorden, dagsinstitutioner, pædagogisk faglighedResumé
Denne artikel handler om, hvordan pædagoger skaber faglighed(er) udspændt mellem egne faglige idealer, etiske og pædagogiske ståsteder og en uddannelsespolitisk læringsdagsorden, der rammesætter, hvad den ‘gode’ pædagogik er i daginstitutionen. Artiklen er en lettere redigeret udgave af mit ph.d.-forsvar over afhandlingen “Originale pædagoger – Daginstitutionspædagogers faglighed(er) i lyset af en insisterende læringsdagsorden”. Forsvaret fandt sted fredag den 19. maj 2017 på Aarhus Universitet (DPU). Omdrejningspunktet for ph.d.-projektet har været at undersøge, hvordan daginstitutionspædagoger gøres til politiske subjekter, som er ansvarlige for at få læringsstrategier ud at virke i pædagogisk praksis.