Originale pædagoger

– daginstitutionspædagogers faglighed(er) i lyset af en insisterende læringsdagsorden

Forfattere

  • Christina Haandbæk Schmidt

DOI:

https://doi.org/10.7146/nu.v45i1.141561

Nøgleord:

Ph.d.-forsvar, læringsdagsorden, dagsinstitutioner, pædagogisk faglighed

Resumé

Denne artikel handler om, hvordan pædagoger skaber faglighed(er) udspændt mellem egne faglige idealer, etiske og pædagogiske ståsteder og en uddannelsespolitisk læringsdagsorden, der rammesætter, hvad den ‘gode’ pædagogik er i daginstitutionen. Artiklen er en lettere redigeret udgave af mit ph.d.-forsvar over afhandlingen “Originale pædagoger – Daginstitutionspædagogers faglighed(er) i lyset af en insisterende læringsdagsorden”. Forsvaret fandt sted fredag den 19. maj 2017 på Aarhus Universitet (DPU). Omdrejningspunktet for ph.d.-projektet har været at undersøge, hvordan daginstitutionspædagoger gøres til politiske subjekter, som er ansvarlige for at få læringsstrategier ud at virke i pædagogisk praksis.

Downloads

Publiceret

2017-01-01

Citation/Eksport

Schmidt, C. H. (2017). Originale pædagoger: – daginstitutionspædagogers faglighed(er) i lyset af en insisterende læringsdagsorden. Nordiske Udkast, 45(1). https://doi.org/10.7146/nu.v45i1.141561

Nummer

Sektion

Articles