Erhvervsskolelæreres håndtering af sameksisterende krav om øget fastholdelse og et højt fagligt niveau i erhvervsuddannelserne
DOI:
https://doi.org/10.7146/nu.v44i1.141493Nøgleord:
Erhvervsskole, lærere, fastholdelse og frafald, pædagogiske strategier, pædagogiske dilemmaer, feltstudieResumé
I de seneste år har mange OECD-landes, her- under Danmarks, politiske mål været at sikre at endnu flere unge får en ungdomsuddannelse. Dette politiske mål er langt fra entydigt, for på den ene side ønskes en øget gennemførel- sesprocent og på den anden side, samtidig, en forbedring af den uddannelsesmæssige kvalitet. Artiklens formål er at belyse, hvordan lærere på erhvervsuddannelserne håndterer disse sameksisterende uddannelsespolitiske krav. Et empirisk studie baseret på et etårigt feltarbejde på en dansk teknisk skole viser, at de politiske krav om fastholdelse af eleverne og et højt erhvervsrettet kvalifikationsniveau kan føre til, at lærerne udvikler forskellige pæ- dagogiske strategier, så som en aktiv ‘omsorgs- tilgang’, en passiv ‘vente til det her forløb er ovre’ tilgang, en aktiv ‘selektionstilgang’ samt en passiv ‘vent og se, om de selv falder fra’ tilgang. De forskellige pædagogiske strategier er udviklet gennem social forhandling ledere, elever og lærerne imellem − og medfører flere pædagogiske dilemmaer.