Fra Brugerperspektiver til Konflikter om Børns skoleliv

Forfattere

  • Charlotte Højholt

DOI:

https://doi.org/10.7146/nu.v44i1.141491

Nøgleord:

brugerperspectiver, børns hverdagsliv og livsførelse, tværprofessionelt samarbejde, skoleliv, konfliktbegreb, social praksis, subjektivitet

Resumé

Mit forskningsarbejde begyndte i en interesse for, hvordan psykologien kan bruges i menneskers hverdagsliv og med en undersøgelse af, hvordan brugere (forældre) oplevede psykologhjælp (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning). Det første, forældrene fortalte, var, at problemerne handlede om noget andet, end andre parter havde fortalt. Vores forskning blev derved sendt ud i de mange sammenhænge, hvor børn lever deres hverdagsliv, og forskellige voksne samarbejder og konflikter om dem – samt sendt ind mod betydninger for børnene, deres fællesskaber, livsførelse og subjektivitet. Analyser af de mange forskellige perspektiver herfra illustrerede, hvordan pro- blemerne blev forskudt rundt mellem stederne. Frem for problemforskydninger, der placerer nogle parter i ‘brugerpositioner’, skal vi måske analysere folkeskolens mangesidede ‘sager’ og konflikter og de situerede uligheder i forhold til at gøre sig gældende i disse konflikter? I dag

er jeg optaget af indholdet i konflikterne, og af, hvordan børnenes personlige dilemmaer og ‘agency’ kan ses knyttet til deres deltagelse i konfliktuelle samspil og forløb. På den måde søger artiklen at belyse, hvordan personlige konflikter er indvævet i samfundsmæssige og politiske konflikter – konflikterne om børnene synes at indebære konflikter for børnene.

Downloads

Publiceret

2016-01-28

Citation/Eksport

Højholt, C. (2016). Fra Brugerperspektiver til Konflikter om Børns skoleliv. Nordiske Udkast, 44(1). https://doi.org/10.7146/nu.v44i1.141491

Nummer

Sektion

Articles