Tværprofessionelt samarbejde om børneliv i vanskeligheder

Forfattere

  • Ida Schwartz
  • Anne Boye Hansen
  • Gitte Stokholm

DOI:

https://doi.org/10.7146/nu.v43i1.141427

Nøgleord:

tværprofessionelt samarbejde, omsorg, anbringelse, socialforvaltning, børns hverdagsliv

Resumé

I almindelighed er det forældres opgave i samarbejde med professionelle at bakke op om deres børns hverdagsliv i skole og fritid. Når børn er bosat udenfor eget hjem, påtager “samfundet” sig en større eller mindre del af disse forældreopgaver, og den varetages af forskellige fagpersoner i et tværprofessionelt samarbejde. Forskning har peget på, at børn og unge bosat udenfor eget hjem forlader sko- len med ringere skolefærdigheder end andre børn, og at det har betydning for deres frem- tidige uddannelsesmuligheder. Artiklen tager udgangspunkt i et forskningsprojekt, der har fulgt det tværprofessionelle samarbejde om at understøtte børns skolegang og fritidsliv under deres anbringelser. Artiklen bidrager med viden om, hvordan vanskeligheder i disse børns hverdagsliv er forbundet med problemer i det tværprofessionelle samarbejde. Diskussioner om omsorg for disse børn handler ofte om, hvorvidt børnene har brug for særlige hensyn, eller om voksne i stedet bør stille flere krav. Artiklen peger på, at hensyn og krav må forstås situeret og som indbyrdes forbundne aspekter ved omsorg for børn. Desuden diskuteres det, hvordan kommunale bestræbelser på at sætte klare mål og uddelegere omsorgsopgaver på anbringelsesområdet skaber betingelser for det tværprofessionelle samarbejde om at udvikle fælles handlemuligheder.

Downloads

Publiceret

2015-01-01

Citation/Eksport

Schwartz, I., Boye Hansen, A., & Stokholm, G. (2015). Tværprofessionelt samarbejde om børneliv i vanskeligheder. Nordiske Udkast, 43(1). https://doi.org/10.7146/nu.v43i1.141427

Nummer

Sektion

Articles