Forhandling af ønskede deltagelsesformer og pædagogiske præferencer i relation til fastholdelse –
“Arh, nu løber de og spiller kroket, det var da bedre de sad og fik noget biologi” (?)
DOI:
https://doi.org/10.7146/nu.v40i2.136797Resumé
Formålet med denne artikel er at analysere, hvordan lærere, der er tilknyttet et udvidet grundforløb på en teknisk skole, er involve- ret i at implementere en alternativ socialfag- lig organisering af læringsrummet, herunder hvordan de oplever deres muligheder og be- grænsninger i forhold til at lykkes hermed. Hvad vil det for dem sige at “gøre” skole og at “gøre” lærer på en anden måde? Hvor- dan finder denne gruppe lærere ud af, hvad denne “anden” måde skal bestå i, og hvad der kræves af dem for at lykkes med det? Med disse spørgsmål skriver jeg mig ind i et per- spektiv, hvor lærere ses som aktive skabende og forhandlende deltagere i forhold til ud- dannelsespolitiske reformer og dagsordener (Sloan, 2006; Smyth, 2002; Vähäsantanen & Eteläpelti, 2009, Vongalis-Marcow, 2007).