At begribe kreativitet

Forfattere

  • Rasmus Hjorth

DOI:

https://doi.org/10.7146/nu.v40i2.136795

Resumé

I denne artikel kaster vi os ud i et alternativt forsøg på at analysere begrebet kreativitet. Hovedparten af al nyere kreativitetslitteratur tilslutter sig den generelle opfattelse, at ideer og handlinger skal være nye (novel) og værdi- fulde (useful) for at være kreative (Mumford, 2003:110). Denne artikel går imidlertid en anelse imod strømmen og hævder, at nyhed og værdi ikke bør betragtes som nødvendige kriterier i ethvert forsøg på at indfange og beskrive kreativitet i hverdagslivets forskel- lige praksisser. Artiklen tilbyder i stedet en mere fleksibel og mindre restriktiv definition af kreativitet, der bl.a. hævder, at ideer og handlinger kan være kreative, selv hvis de fx mangler både nyhed og værdi.

Downloads

Publiceret

2023-03-27

Citation/Eksport

Hjorth, R. (2023). At begribe kreativitet. Nordiske Udkast, 40(2). https://doi.org/10.7146/nu.v40i2.136795

Nummer

Sektion

Articles