Nyttige resultater i en tangotid
DOI:
https://doi.org/10.7146/nu.v35i1.136509Resumé
Nye diskussioner om forskningens nyttevær- di følger i kølvandet på de senere års neoli- berale drejning af forskningspolitikken. Når forskningens nytte vurderes i en kontekst, der samtidig qua ændringer i forskningssektorens økonomiske præmisser presser forskning ud på markedet som salgsprodukt, så implicerer det en varegørelse af forskningsresultater, som samtidig får betydning for definitioner af kva- litet og brugbarhed. Artiklen reflekterer over markedets praksisser for nyttevurdering gen- nem en analyse af afrapporteringsprocessen i et konkret samarbejdsprojekt mellem artiklens forfattere og en stor privat virksomhed, der ønskede forskning udført i relation til proble- mer med kønsskæv rekruttering til topledel- sesposter. Artiklen punkterer forestillinger om resultat- og nyttevurderingers neutralitet ved at åbne blikke ind i og invitere til medrefleksion over måderne, hvorpå nyttevurderingerne blev til i konkrete og meget komplekse praksisser. De sammensatte, skiftende og uforudsigelige former for nyttevurderinger, som modtagelsen af resultaterne rummede, ses i artiklen i sam- menhæng med modtagernes situering, interes- ser, alliancepraksisser og identiteter. Der rejses i forlængelse af refleksionerne spørgsmål til forskernes og universitetsorganisationernes
positionering og svar på de neoliberale forsk- ningspræmisser.