E-bogen : Skandinaviske perspektiver på forskning og uddannelse

Forfattere

  • Gitte Balling Gitte Balling, Lektor, Københavns Universitet (nts407@iva.ku.dk)
  • Tor Arne Dahl Tor Arne Dahl, Stipendiat, Høgskolen i Oslo og Akershus (Tor-Arne.Dahl@hioa.no)
  • Anne Mangen Anna Mangen, Postdoc, Høgskolen i Oslo og Akershus (anne.mangen@uis.no)
  • Skans Kersti Nilsson Skans Kersti Nilsson, Universitetslektor, Högskolan i Borås (kersti.nilsson@hb.se)
  • Haakon Lund Haakon Lund, Lektor, Københavns Universitet (hl@iva.dk)
  • Lars Höglund Lars Höglund, Senior professor, Göteborg Universitet (lars.hoglund@jmg.gu.se)

DOI:

https://doi.org/10.7146/ntik.v3i1.25958

Resumé

De skandinaviske lande har endnu ikke oplevet den samme udbredelse af e-bogen og påvirkning af bogmarkedet som det er tilfældet i de engelsksprogede lande. Alligevel er der en voksende interesse i e-bøger, ikke mindst i forsknings- og folkebibliotekerne.

Denne artikel giver en oversigt over tre skandinaviske biblioteks- og informationsvidenskabelige skoler og deres forskning og undervisning i e-bøger. De respektive institutioner præsenterer deres aktuelle forskningsinteresser og -perspektiver på e-bøger og digital læsning, og hvorledes e-bøger er integreret i curriculum og uddannelser.

Artiklen ender med at fremhæve fire områder, som artiklens forfattere mener, kalder på yderligere forskning inden for bibliotek- og informationsvidenskab:
• Deep reading og læseoplevelser på digitale læseenheder
• Den fysiske bogkulturs betydning for læsere
• Aftalegrundlaget for udlån af e-bøger og ophavsret i biblioteker
• E-bogens integration med andre teknologier

Downloads

Publiceret

2014-03-21

Citation/Eksport

Balling, G., Dahl, T. A., Mangen, A., Nilsson, S. K., Lund, H., & Höglund, L. (2014). E-bogen : Skandinaviske perspektiver på forskning og uddannelse. Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab Og Kulturformidling, 3(1), 5–19. https://doi.org/10.7146/ntik.v3i1.25958