E-bogen : Skandinaviske perspektiver på forskning og uddannelse
DOI:
https://doi.org/10.7146/ntik.v3i1.25958Resumé
De skandinaviske lande har endnu ikke oplevet den samme udbredelse af e-bogen og påvirkning af bogmarkedet som det er tilfældet i de engelsksprogede lande. Alligevel er der en voksende interesse i e-bøger, ikke mindst i forsknings- og folkebibliotekerne.Denne artikel giver en oversigt over tre skandinaviske biblioteks- og informationsvidenskabelige skoler og deres forskning og undervisning i e-bøger. De respektive institutioner præsenterer deres aktuelle forskningsinteresser og -perspektiver på e-bøger og digital læsning, og hvorledes e-bøger er integreret i curriculum og uddannelser.
Artiklen ender med at fremhæve fire områder, som artiklens forfattere mener, kalder på yderligere forskning inden for bibliotek- og informationsvidenskab:
• Deep reading og læseoplevelser på digitale læseenheder
• Den fysiske bogkulturs betydning for læsere
• Aftalegrundlaget for udlån af e-bøger og ophavsret i biblioteker
• E-bogens integration med andre teknologier
Downloads
Publiceret
2014-03-21
Citation/Eksport
Balling, G., Dahl, T. A., Mangen, A., Nilsson, S. K., Lund, H., & Höglund, L. (2014). E-bogen : Skandinaviske perspektiver på forskning og uddannelse. Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab Og Kulturformidling, 3(1), 5–19. https://doi.org/10.7146/ntik.v3i1.25958
Nummer
Sektion
Artikler
Licens
Forfatter og tidsskrift har ophavsretten, men må citeres med angivelse af kilden.