Nothing to Hide and Nothing to See : The Conditions of Narrative and Privacy in Jennifer Egan’s Black Box
DOI:
https://doi.org/10.7146/ntik.v3i2-3.25950Resumé
Denne artikel undersøger ved hjælp af en læsning af Twitter-novellen Black Box af den amerikanske forfatter Jennifer Egan relationen mellem information, narration og overvågning i samtidskulturen. En samtidskultur præget af store datamængder og totalovervågning, som har implikationer for vores opfattelse af privatliv. Artiklen argumenterer for, at de store datamængder, som vi lever i og med, frembringer en form for narrativ forhandling, der er født ikke ud af eksistentialismens fokus på menneskets og dets handlinger, men ud af en bevidsthed om den teknologiske kontekst, i hvilken vi er indlejret. Denne kontekst er medskabende for en forståelse af privatliv som en kontinuerlig forhandling mellem netop konteksten og det personlige, hvor det private i sidste ende kun fremstår som synligt i kraft af sin usynlighed.Downloads
Publiceret
2014-03-20
Citation/Eksport
Veel, K. (2014). Nothing to Hide and Nothing to See : The Conditions of Narrative and Privacy in Jennifer Egan’s Black Box. Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab Og Kulturformidling, 3(2-3), 19–28. https://doi.org/10.7146/ntik.v3i2-3.25950
Nummer
Sektion
Artikler
Licens
Copyright (c) 2017 Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Forfatter og tidsskrift har ophavsretten, men må citeres med angivelse af kilden.