Gaming the Reading Experience : Book-related Social Spaces for Young Children

Forfattere

  • Marianne Martens Marianne Martens, PhD, Assistant Professor Kent State University mmarten3@kent.edu

DOI:

https://doi.org/10.7146/ntik.v4i2.25923

Resumé

Sammenlignet med bøger for voksne, går det langsommere med at flytte fra print til digitale platforme når det gælder bøger og andet med kulturelt indhold for børn. Forskning indenfor bogindustrien viser dog, at det nu begynder at gå hurtigere (Howell & Henry, Nielsen Book, 2014). Børn og unge får flere og flere muligheder for at deltage i nye online tiltag, som vedrører bøger og litteratur. Fordi der i USA er love der siger, at børn skal være 13 år for at deltage i online sites, f.eks. the Child Online Privacy Protection Act (COPPA), fokuserer de fleste amerikanske literatursites på unge, som er 13 år eller ældre. Som noget nyt er der for nylig blevet dannet to nye amerikanske bogsites (eller literatursites), hvor brugerinvolveringen er rettet mod yngre børn: KidzVuz og Biblionasium. Disse sites kræver tilladelse fra enten forældre eller lærere, og på den måde overholder de loven. Dette muliggør yngre børns deltagelse, samtidig med at ejerne af websites’ene kan udnytte"børnearbejdet" omkring bøgerne. Børnenes involvering på sites’ene fungerer som peer-to-peer marketing, og især KidzVuz introducerer børn for forskellige varemærker. Her kan børn fra 7-12 lave videoer, finde venner, og melde sig ind i fanklubber, samt skrive boganmendelser og anmeldelser for andre medier og andet der interesserer dem, som for eksempel tv og film, spil, kæledyr og konkurrencer. Der bruges gamification på sitet, hvilket betyder at, børnene ligesom i computerspil belønnes med badges for det arbejde, de udfører. Branding på sitet er et fokus som giver "en unik og målrettet mulighed for at eksponere børn for varemærker via peer-to-peer marketing gennem deres egne bekendskaber" (Kidzvuz, 2014). Biblionasium er et site hvor børn mellem 6 og 13 år kan skrive anmendelser. Sitet samler data omkring hvad børnene læser og sender feedback til kontoejerne, altså enten forældrene eller læreren. Sitet har stor fokus på undervisning, og hævder at være "dedikeret til børn og deres læsning." Sitet bruger læsbarhedsindex i forhold til "The Lexile Framework" til at vudere børnenes læseniveau.

Begge sites forsøger at få børn til at deltage i læsning via sociale medier, men i det koncept ligger en hårfin balance mellem kommercialisering og altruisme, isaer fordi disse sites fokuserer på unge under 13 år. Denne artikel undersøger hvordan børn og unge i højere og højere grad bruges til at arbejde med online litteratur på måder som er involverende, sjove - og lige på kanten af loven. Europæisk lovgivning omkring unges deltagelse på online sites vil blive brugt til sammenligning.

Downloads

Publiceret

2015-03-15

Citation/Eksport

Martens, M. (2015). Gaming the Reading Experience : Book-related Social Spaces for Young Children. Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab Og Kulturformidling, 4(2), 29–39. https://doi.org/10.7146/ntik.v4i2.25923