Pushing Boundaries : Reforming the Digital Youth Agenda through Cultural Competence with Eliza T. Dresang

Forfattere

  • Beth Joy Patin Beth Joy Patin, MLIS, PhD Candidate, Lecturer, The Information School, University of Washington bethp@uw.edu

DOI:

https://doi.org/10.7146/ntik.v4i2.25919

Resumé

Artiklen bestemmer kulturel kompetence som evnen til at kende og respektere egen og andres kulturer. I løbet af sin karriere arbejdede Dr. Eliza Dresang intenst for at gøre bibliotekernes service og materialer til børn mere inkluderende og mere reflekterende i relation til børns forskellige kulturer og fællesskaber. Selvom Dresang blev mest kendt for sin teori 'Radikal ændring' (1999), kæmpede hun for alle børns rettigheder på biblioteker. Denne artikel giver et signalement af Dresangs arbejde med multikulturel litteratur og kulturel kompetence. Den beskriver udviklingen af et bibliotekskursus baseret på viden om kulturel kompetence og den ender med at opsummere de foreløbige resultater fra to forskningsprojekter, der forsøger at demonstrere og empirisk underbygge betydningen af kulturel kompetence både for digitale unge og for de voksne, der arbejder sammen med dem.

Downloads

Publiceret

2015-03-15

Citation/Eksport

Patin, B. J. (2015). Pushing Boundaries : Reforming the Digital Youth Agenda through Cultural Competence with Eliza T. Dresang. Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab Og Kulturformidling, 4(2), 11–20. https://doi.org/10.7146/ntik.v4i2.25919