Litteraturen på undantag? Unga vuxnas fiktionsläsning i dagens Sverige
DOI:
https://doi.org/10.7146/ntik.v5i3.25791Resumé
Torsten Pettersson, Skans Kersti Nilsson, Maria Wennerstöm Wohrne, Olle Nordberg: Litteraturen på undantag? Unga vuxnas fiktionsläsning i dagens Sverige. Göteborg; Stockholm: Makadam, 2015.Børn og unges læsning af fiktion er et emne som ofte finder vej ind i debatten og er emne i faglige og forskningsmæssige undersøgelser.
Referencer
Hayles, N.K. (2007). Hyper and deep attention. The Generational Divide in Cognitive Modes. Profession 2007, 187-199. Hillesund, T. (2010). Digital Reading Spaces. How experts readers handle books, the web and electronic paper. First Monday, vol. 15, no. 4. Kidd, D.C. & Castano, E. (2013). Reading Literary Fiction Improves Theory of Mind. Science 18 October 2013: Vol. 342 no. 6156, 377-380. DOI:10.1126/science.1239918. Liu, Z. (2005). Reading behavior in the digital environment: Changes in reading behavior over the past ten years, Journal of Documentation, Vol. 61 Iss: 6, 700-712. Mar, R., Oatley, K. & Peterson, J.B. (2009). Exploring the link between reading fiction and empathy: Ruling out individual differences and examining outcomes. Communications 34 (2009), 407-428. Reinholdt Hansen, S. (2014). Når børn vælger litteratur. Læsevaneundersøgelse perspektiveret med kognitive analyser. Ph.d. afhandling, Aarhus Universitet. Steffensen, A. & Weinreich, T. (2001). Den dyrebare tid - de 14-15åriges læsevaner. Samfundslitteratur. Steffensen, A. & Weinreich, T. (2000). Børn læser bøger - læsevaner, læsefærdighed, højtlæsning, Roskilde Universitetsforlag 2000. Torell, Ö. (2002). Hur gör man en litteraturläsare? Om skolans litteraturundervisning i Sverige, Ryssland och Finland. Härnösand: Institutionen för humaniora, Mitthögskolan, rapport nr 12.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfatter og tidsskrift har ophavsretten, men må citeres med angivelse af kilden.