BEST PRACTICE: Er biblioteket performancelitteraturens bogomsalg?

Forfattere

  • Lise Kloster Gram Lise Kloster Gram, Cand. mag i Nordisk og Oldtidskundskab og Litteraturkonsulent for Aarhus Kommunes Biblioteker (lkg@aarhus.dk)

DOI:

https://doi.org/10.7146/ntik.v1i1-2.25769

Resumé

Tidens litteratur er i stigende grad en litteratur, der finder sted uden for bogens rammer. Vi oplever den på scenen, hører den bippe ind på mobiltelefonen, følger den mellem venners statusopdateringer på Facebook, passerer den på gaden som street art, downloader den som applikation og finder den stikke frem blandet med andre kunstformer. Litteraturen anno 2012 breder sig således ud over bogen til et udvidet felt. Og vel at mærke et felt, der til stadighed ekspanderer, idet antallet af platforme, hvor litteraturen finder sted, er i vækst.

Referencer

McLuhan, M (1964). Understanding Media: The Extensions of Man. Boston: MIT Press.

Gerard, G (1997). Paratexts: Thresholds of Interpretation. Cambridge: Cambridge University Press.

Grøn, R (2010). Oplevelsens rammer – former og rationaler i den aktuelle formidling af skønlitteratur for voksne på danske folkebiblioteker. Aalborg: Det Informationsvidenskabelige Akademi.

Kreutzfeldt, J (et. al). (2001). Mellem ørerne – PERformer HØJHOLT. København: Informations forlag.

Langsted, J et. al. (2010). Spændvidder – on kunst og kunstpolitik. København: Kulturpolitisk forskningscenter.

Perloff, M (2010). Unoriginal Genius - Poetry by Other Means in the New Century. Chicago: The University of Chicago Press.

Thorhauge, J (red.) (2010). Folkebibliotekerne i Vidensamfundet. København: Styrelsen for Bibliotek og Medier.

Ørum, T (2009). De eksperimenterende tressere – kunst i en opbrudstid. København: Gyldendal.

Downloads

Publiceret

2012-03-22

Citation/Eksport

Gram, L. K. (2012). BEST PRACTICE: Er biblioteket performancelitteraturens bogomsalg?. Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab Og Kulturformidling, 1(1-2), 81–89. https://doi.org/10.7146/ntik.v1i1-2.25769