Kan man arkivere noget levende? Den digitale poesis komplekse materialitet

Forfattere

  • Mette-Marie Zacher Sørensen Mette-Marie Zacher Sørensen, ph.d.-stipendiat, Æstetik og Kultur, Aarhus Universitet (aekmms@hum.au.dk)

DOI:

https://doi.org/10.7146/ntik.v1i1-2.25699

Resumé

Gennem æstetisk analyse af digital poesi optegner jeg karakteristikker for genren. Der spørges til værkbegrebet i det digitale: Kan man tale om værkets afgrænsning i en linkstrukturel sammenhæng? Kan værkerne overhovedet fastfryses? Mange digitale værker udnytter det digitales muligheder for interaktion, performans og ’liveness’ – Er værket så noget, der kun sker én gang for den enkelte bruger, eller er der en form for struktur, der kan arkiveres? Det digitales materialitet italesættes, både som en ekstremt kompleks størrelse, men også som en sensibilitet over for noget så enkelt som typografi, farver og opsætning; i de fleste digitale digte kan skriften umuligt adskilles fra sin sammenblanding med billeder, lyd og bevægelse. De selvbevidste og eksperimenterende værker jeg præsenterer, sætter arkiveringsmæssige problemstillinger på spidsen, og jeg foreslår at man fx kan udstille nogle af de værker, der ikke lader sig gemme

Referencer

Cayley, J (2002). The Code is not the Text (unless it is the Text) Lokaliseret 14.01.2010 på WWW: http://
www.electronicbookreview.com/thread/electropoetics/literal

Cramer, F (2001). Digital Code and Literary Text.
Lokaliseret 07.09.2010 på WWW: http://www.netzliteratur.net/cramer/digital_code_and_literary_text.
html

Goodman, N (1969). Languages of Art. Oxford: Oxford
University Press.

Hayles, NK (2005). My Mother Was a Computer – Digital Subjects and Literary Texts. Chicago: University
of Chicago Press.

Joyce, J (1999). Finnegans Wake. London: Penguin Books.

Mez (2004). Net.Drenching – Creating Mezangelled Co[de][i]n.Text. I: F.W. Block, C. Heibach & K. Wenz (Eds.), p0es1s. Ästhetik digitaler Poesie. Ostfildern: Hatje Cantz.

Raley, R (2006). Code.surface //Code.depth. Lokaliseret 07.09.2010 på WWW: http://www.dichtungdigital.org/2006/1-Raley.htm

Saemmer, A (2009). Ephemeral passages – La Série des U and Passage by Philippe Bootz. Lokaliseret 10.01.2010 på WWW : www.dichtung-digital.org/2009/saemmer.htm

Schaffner, AK (2006). “From Concrete to Digital: The Reconceptualisation of Poetic Space”, paper præsenteret ved konferencen From Concrete to Digital, Georg Brandes Skolen, Københavns Universitet.

Simanowski, R (2004). Concrete Poetry in Digital Media. Lokaliseret 15.01.2010 på WWW:
http://www.brown.edu/Research/dichtung-digital/2004/3/simanowski/index.htm

Steen, V (1964). Digte? Odense: Gyldendals Spættebøger

Steen, V (1965). Riv selv. København: Borgens Billigbøger

Strehovec, J (2002). ATTITUDES ON THE MOVE On the Perception of Digital Poetry Objects. Lokaliseret
08.12.2010 på WWW: http://cybertext.hum.jyu.fi/articles/105.pdf

Stricklands, S (2009). Born Digital. Lokaliseret 08.12.2010 på WWW: http://www.poetryfoundation.
org/journal/article.html?id=182942

Williams, E (ed.) (1967). An Anthology of Concrete Poetry. New York: Something Else Press.

Zacher Sørensen, MM (2009). Tilfældighedspoesi og et programmeret nu Litteraturtidsskriftet Standart (November)

Zangenberg, MB (1999). Romanens medierende mellemrum.
Aarhus: Litteraturhistorisk forlag

Downloads

Publiceret

2012-03-22

Citation/Eksport

Sørensen, M.-M. Z. (2012). Kan man arkivere noget levende? Den digitale poesis komplekse materialitet. Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab Og Kulturformidling, 1(1-2), 31–41. https://doi.org/10.7146/ntik.v1i1-2.25699