Kontaktperson for abonnementer E-mail: mona@ind.ku.dk For nærmere om abonnement på MONA gå til http://www.ind.ku.dk/mona/abonnement
Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artikler

No. 3 (2006)

Analyse og design af didaktiske situationer - et farmaceutisk eksempel

  • Frederik Voetmann Christiansen
  • Lars Olsen
Submitted
January 4, 2017
Published
2017-01-04

Abstract

En 29‑årig mand tog sin allergimedicin to gange dagligt i et år. En dag drak han to glas grapejuice
inden han tog medicinen. Manden døde kort efter. Obduktionen viste forhøjet indhold af lægemidlet i
kroppen. Med udgangspunkt i denne case skitseres en undervisningslektion der omhandler genkendelse
og omdannelse af lægemidler i kroppen. Efterfølgende analyseres lektionen på baggrund af “teorien om
didaktiske situationer” – en teori udviklet inden for matematikkens didaktik. Der argumenteres for at
teorien har en anvendelighed i analyse og design af undervisningssituationer i mange andre fag end
matematik (f.eks. kemi og farmaceutiske områder) på alle niveauer af uddannelsessystemet.

Most read articles by the same author(s)