Kontaktperson for abonnementer E-mail: mona@ind.ku.dk For nærmere om abonnement på MONA gå til http://www.ind.ku.dk/mona/abonnement
Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artikler

No. 4 (2010)

ræsonnementer i folkeskolens matematikundervisning – karakterisering, initiering, identificering og vurdering af ræsonnementskompetencen

  • Lars Lindhart
  • Flemming Ejdrup
  • Anette Skipper-Jørgensen
Submitted
February 12, 2014
Published
2010-12-12

Abstract

Med introduktionen af kompetencetænkning i Fælles Mål 2009 fik folkeskolens matematiklærereen ny udfordring i forhold til planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning. Påbaggrund af et udviklingsarbejde beskrives det hvordan udformningen af elevaktiviteter, herunderisær oplægget, har betydning for initiering og udvikling af ræsonnementskompetence og lærerensmulighed for at kunne evaluere kompetencens udvikling. (a) I oplægget skal det tydeliggøres at måleter at gennemføre eksplicitte ræsonnementer, (b) aktiviteten skal være udfordrende i den forstand atden yder faglig modstand, og (c) der kan eventuelt aftales “spilleregler” der forpligter eleverne på atargumentere. Artiklen rummer endvidere en almen diskussion af kompetencebegrebet samt overvejelserom evaluering heraf.