Den gode historie som støtte for læring på museer
PDF

Citation/Eksport

Murmann, M. (2009). Den gode historie som støtte for læring på museer. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (3). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36229

Resumé

Denne artikel præsenterer en teoretisk model for hvordan narrativer i et undervisningsforløb kan understøtte undersøgende læring i naturfag på museer. Modellen lægger vægt på at elever selv før besøget skal stille videnskabelige spørgsmål som de kan undersøge ved at indsamle data under besøget og forklare og evaluere i en efterbehandling. Ofte kræver denne form for undersøgende læring dog en stor selvstændighed og refleksionsevne. Derfor indeholder modellen et narrativt forløb der kan give struktur til elevernes udforskning af museet. This article presents a theoretical model for how narratives can support inquiry based learning in science at museums. In inquiry based learning the student should be able to ask scientific questions before the visit, which can be explored by data collection during the visit, and be explained and evaluated after the visit. Often, this kind of inquiry based learning requires a great deal of reflection and autonomy on the part of the students. Thus, the model proposes that a narrative can provide structure for the students’ exploration of the museum.
PDF