Tværfaglige samspil mellem matematik og historie i gymnasiets studieretningsprojekt (SRP)
PDF

Citation/Eksport

Jensen, K. B. (2010). Tværfaglige samspil mellem matematik og historie i gymnasiets studieretningsprojekt (SRP). MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (1). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36179

Resumé

Artiklen undersøger i hvilken grad tværfaglige samspil mellem fagene matematik og historieer mulige og forekommende i gymnasieskolens studieretningsprojekter (SRP). Der opstilles etbegrebsapparat til at tale om kvalitative og kvantitative forskelle i graden af tværfaglighed i samspili almindelighed og for matematik-historie-samspil i særdeleshed. På den baggrund fremlægges enundersøgelse af 30 SRP-rapporter. Konklusionen er at graden af tværfaglighed er lav i de eksisterenderapporter, men at det er muligt at hæve niveauet. Blandt redskaberne til dette er en øget bevidsthedom samspillets kvalitative karakter, en problemorientering af opgaveformuleringerne og en bevidstopdyrkelse af faglige værktøjer. The article investigates to what degree interdisciplinarity between mathematicsand history is possible and existing in the Study Direction Project (SRP) of the Danish“Gymnasium” education (upper secondary level). A set of concepts is formedto describe quantitative and qualitative differences in the degree of interdisciplinarityin general and particularly for mathematics-history cooperation. Onthis background an investigation of 30 SRP reports is presented. The conclusionis that the degree of interdisciplinarity is low in the existing reports, but that itshould be possible to raise it. Among the tools to do so is an increased consciousnessabout the qualitative character of the cooperation, problem orientation anda conscious formation of academic tools.
PDF