Kontaktperson for abonnementer E-mail: mona@ind.ku.dk For nærmere om abonnement på MONA gå til http://www.ind.ku.dk/mona/abonnement
Nr. 4 (2010)
Artikler

ræsonnementer i folkeskolens matematikundervisning – karakterisering, initiering, identificering og vurdering af ræsonnementskompetencen

Publiceret 2010-12-12

Citation/Eksport

Lindhart, L., Ejdrup, F., & Skipper-Jørgensen, A. (2010). ræsonnementer i folkeskolens matematikundervisning – karakterisering, initiering, identificering og vurdering af ræsonnementskompetencen. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (4). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36139

Resumé

Med introduktionen af kompetencetænkning i Fælles Mål 2009 fik folkeskolens matematiklærereen ny udfordring i forhold til planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning. Påbaggrund af et udviklingsarbejde beskrives det hvordan udformningen af elevaktiviteter, herunderisær oplægget, har betydning for initiering og udvikling af ræsonnementskompetence og lærerensmulighed for at kunne evaluere kompetencens udvikling. (a) I oplægget skal det tydeliggøres at måleter at gennemføre eksplicitte ræsonnementer, (b) aktiviteten skal være udfordrende i den forstand atden yder faglig modstand, og (c) der kan eventuelt aftales “spilleregler” der forpligter eleverne på atargumentere. Artiklen rummer endvidere en almen diskussion af kompetencebegrebet samt overvejelserom evaluering heraf.