Naturfaglige kompetencer i grundskolen – hvilke bør der fokuseres på?

Forfattere

  • Jørgen Christiansen

Resumé

I dag er naturfagsundervisningen i den danske grundskole organiseret i fire kompetencemålsområder: undersøgelseskompetence, modelleringskompetence, perspektiveringskompetence og kommunikationskompetence. I denne artikel sættes der spørgsmålstegn ved om dette er hensigtsmæssigt. Med afsæt i en analyse af forskellige kompetencesyn foreslås det at den fremtidige kompetenceorienterede naturfagsundervisning i grundskolen organiseres i to kompetencemålskategorier: empirikompetence og modelleringskompetence, understøttet af talrige generiske kompetencer der indgår som værdimarkører for bedømmelse af elevernes grad af målopfyldelse hvad angår kompetenceniveau for den udvalgte naturfaglige kompetence.

Downloads

Publiceret

2022-09-02

Citation/Eksport

Christiansen, J. (2022). Naturfaglige kompetencer i grundskolen – hvilke bør der fokuseres på?. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 22(3). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/133863

Nummer

Sektion

Artikler

Mest læste artikler af samme forfatter(e)