Efteruddannelse i CAS – erfaringer fra fire år med CMU

Forfattere

  • Henrik P. Bang
  • Claus R. Larsen
  • Niels Grønbæk

Resumé

Anvendelse af matematisk software i gymnasieundervisningen har længe befundet sig i et skisma mellem matematikfaglig degeneration og progressive anvendelser. I artiklen skildres en efteruddannelsesmodel som eksplicit adresserer dilemmaet. Ud fra et aktionsforskningsgrundlag bygges på deltagende matematiklæreres engagement i at inddrage computere uden at ofre den matematiske kernefaglighed som gymnasieuddannelserne sigter mod. Vi redegør for det didaktiske fundament og en virksomhedsteoretisk forståelsesramme for modellens implementering af computere i matematikundervisningen. Vi illustrerer modellen gennem eksemplariske deltagerforløb som afdækker fundamentale vilkår, og som peger på at efteruddannelse og erfaringsdeling vedrørende brug af matematisk software vil være et påtrængende behov, også i fremtiden.

Publiceret

2020-12-05

Citation/Eksport

Bang, H. P., Larsen, C. R., & Grønbæk, N. (2020). Efteruddannelse i CAS – erfaringer fra fire år med CMU. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 2020(4), 21. Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/122876

Nummer

Sektion

Artikler