Oplevelseslæring og BioFabLab

  • Connie Svabo
  • Martin Malthe Borch

Resumé

Artiklen beskriver RUC BioFabLabs tilgang til oplevelseslæring der forbinder STEM faglighed med FabLab-bevægelsens demokratisering af teknologi. Inspireret af sandkassetilgange fra teknologiudvikling og med inddragelse af arbejdsmetoder der prioriterer den enkeltes nysgerrighed og integrerer den lærendes perspektiv med det faglige stof, lader BioFabLab de studerende forfølge egne interesser og samtidig blive klogere på naturvidenskabelig faglighed indenfor biologi, kemi og bioteknologi. To eksempler illustrerer, hvordan de studerende ‘prototyper’ sig frem, når de skaber biosten ud af sand og urea eller omsætter husholdningsaffald til hønsefoder gennem biologisk fabrikation.

Publiceret
2020-03-05
Citation/Eksport
Svabo, C., & Borch, M. (2020). Oplevelseslæring og BioFabLab. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 2020(1), 17. Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/118892
Sektion
Artikler