Læremidler på erhvervsuddannelserne

En kategorisering som middel til øget kvalitet.

Authors

  • Sofia Esmann Busch Lektor, UC Sjælland
  • Anne Mette Dalsgaard Hald

DOI:

https://doi.org/10.7146/lt.v10i16.153407

Abstract

Artiklens tager udfordrer Læremiddel.dks kategorisering af læremidler i tre kategorier:  didaktiske, funktionelle og semantiske læremidler. Artiklen argumenterer for, at denne kategorisering ikke er tilstrækkelig, når det drejer sig om øge kvaliteten af undervisningen på erhvervsuddannelserne gennem brug af læremidler.

På baggrund af et forskningsprojekt med en professionshøjskole og erhvervs- og SoSu-skoler giver artiklen et bud på, hvordan de førnævnte og eksisterende kategorier kan suppleres med yderligere tre kategorier; praksistætte, praksisbevidstgørende og praksissimulerende for at indfange det særegne ved læremidler på erhvervsuddannelser, hvor læremidlerne kan have en faglig identitetsskabende funktion for eleverne, som ikke kan rummes inden for den traditionelle kategorisering af læremidler.

References

Aarkrog, V. (2022). Fidelitet og læring – simulationsbaseret undervisning på SOSU-uddannelserne. I J. Henriksen, J. G. Glavind & V. R. Noer (red.) Simulationsbaserede undervisningsmetoder. (s. 85-100) Gads Forlag.

Billett, S. (2014). Mimesis: Learning Through Everyday Activities and Interactions at Work. I Human Resource Development Review, Vol. 13(4) 462, SAGE.

Busch, S. E. (2020). Folkeskolens to danskfag. Roskilde Universitetsforlag.

Dahler-Larsen, P. (2007). Kvalitetens beskaffenhed. University of Southern Denmark Studies in History and Social Sciences, vol. 358

Hald, A.M. (2018). At blive en kompetent lærer. Et praksisbaseret studie af nye læreres håndteringer af ekstra-curriculære aktiviteter. [Ph.d.-afhandling, Roskilde Universitet].

Hald, A.M. & Ravn, M. (2020) Skolens praktiske fag som vindue til erhvervsuddannelserne. I Praksisfaglighed i de praktisk-musiske fag. Unge pædagoger, (3), s. 28-36.

Hager, P. & Hodkinson, P. (2009). Moving beyond the metaphor of transfer of learning. British Educational Research Journal 35(4), 619-638

Hald, A. M. (2018). At blive en kompetent Lærer. Et praksisbaseret studie af nye læreres håndteringer af ekstra-curriculære aktiviteter. Roskilde Universitetsforlag.

Halkier, B. (2015). Fokusgrupper. I: Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red.). Kvalitative metoder (s. 137-153). Hans Reitzels Forlag.

Hansen, J. J. (2010). Læremiddellandskabet. Akademisk Forlag.

Hersom, H. (2023). Praksisnær undervisning og praksislæring. I: Erhvervspædagogisk opslagsbog (s. 257-262). Hans Reitzel.

Hersom, H. & Koudahl, P. (2020). Undervisning og læring i erhvervsuddannelsernes praksis, Kognition og pædagogik, 30(115), s. 26-37.

Højlund, C. (2000). Praksisnær undervisning – differentierede lærings- og deltagelsesmuligheder i undervisningen, Studier i læreruddannelse og -profession, 3(1), s. 97-115.

Jacobsen, C. H., & Tanggaard, L. (2010). Beginning therapists’ experiences of what constitutes good and bad psychotherapy supervision: With a special focus on individual differences. Nordic Psychology, 61(4), 59-84. Https://doi.org/10.1027/1901-2276.61.4.59

Jensen, I. (2028). Grundbog i kulturforståelse. Samfundslitteratur.

Læremiddel.dk (u.å). Hvad er et læremiddel? https://laeremiddel.dk/laeremidler/introduktion-til-laeremidler/hvad-er-et-laeremiddel/

Lave, J. & Wenger, E. (2003). Situeret læring og andre tekster. Hans Reitzel.

Ravn, M. (2023) Materialiteters didaktiske betydning i praktisk undervisning – faglærerens brug af arbejdsmaterialer og redskaber som læremidler. Unge Pædagoger, (1), s. 39-48

Schatzki, T.R. (2012). A Primer on Practices. I Higgs, J., Barnett, R., Billett, S., Hutchings, M. & Trede, F. (red.), Practice-Based Education Perspectives and Strategies (s. 13-26). Springer.

Tomasello, M. (2004). Learning through others. American Academy of Art & Sciences, s. 51-58.

Wenger, E. (2004). Praksisfællesskaber. Læring, mening og identitet. Hans Reitzel.

Downloads

Published

2025-10-08

How to Cite

Busch, S. E., & Hald, A. M. D. (2025). Læremidler på erhvervsuddannelserne : En kategorisering som middel til øget kvalitet. Learning Tech, 10(16). https://doi.org/10.7146/lt.v10i16.153407