Didaktiske designprincipper for grænsekrydsning i vekseluddannelse
- med digitale grænseobjekter som udvidede handlemuligheder
DOI:
https://doi.org/10.7146/lt.v8i13.133746Resumé
Formålet med artiklen er at bidrage med et teoretisk bud på didaktiske designprincipper for grænsekrydsning i vekseluddannelser. I artiklen anskues grænsekrydsning som en re konceptualisering af transfer, hvor fokus er på løbende at anerkende og anvende grænser mellem domæner, praksisser og kontekster med henblik på at fremme læring og udvikling. Hermed åbnes der op for at imødekomme, særligt vekseluddannelsers, indlejrede udfordringer i forhold til at koble og skabe sammenhæng og samspil på tværs af sociokulturelle grænser. Digital teknologi betragtes som medierende artefakter, der også har potentiale som grænseobjekter, hvis de vel at mærke anvendes som sådan.
I artiklen præsenteres og diskuteres et sæt teoretisk funderede didaktiske designprincipper, der kan informere og konkretisere frem-tidige designindsatser og udviklingsarbejde. Artiklens hovedpointer er dels, at grænsekrydsning ikke sker af sig selv, men skal designes for og stilladseres didaktisk, og dels at digital teknologi kan spille en afgørende rolle i det didaktiske grænsearbejde.
Referencer
Akkerman, S. F. & Bakker, A. (2011). Boundary crossing and boundary objects. Review of Educational Research, 81(2), 132-169. DOI:10.3102/0034654311404435
Akkerman, S. F. & Bakker, A. (2012). Crossing boundaries between school and work during apprenticeship. Vocations and Learning, 5, 153-173. DOI:10.1007/s12186-011-9073-6
Akkerman, S. & Bruining, T. (2016). Multilevel Boundary Crossing in a Professional Development School Partnership, Journal of the Learning Sciences, 25(2), 240-284. DOI:10.1080/10508406.2016.1147448
Akkerman, S. F. & Van Eijck, M. (2013). Re-theorising the student dialogically across and between boundaries of multiple communities. British Educational Research Journal, 39(1), 60-72.
Akkerman, S. F. & Filius, R. (2011). The use of personal digital assistants as tools for work-based learning in clinical internships. Journal of Research on Technology in Education, 43(4), 325-341. DOI:10.1080/15391523.2011.10782575
Amhag, L. (2017). Mobile-assisted seamless learning activities in Higher Distance Education. International Journal of Higher Education, 6(3), 70-81. DOI:10.5430/ijhe.v6n3p70
Andreasen, L. B., Meyer, B. & Rattleff, P. (2008). Digitale medier og didaktisk design: Brug, erfaringer og forskning. Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag.
Bakker, A. & Akkerman, S. (2017). The learning potential of boundary crossing in the vocational curriculum. I: L. Unwin & D. Guile (Red.). The Wiley Handbook on vocational education and Training, s. 351-372. Wiley.
Bakker, A., Smit, J. & Wegerif, R. (2015). Scaffolding and dialogic teaching in mathematics education: introduction and a review. ZDM Mathematics Education, 47, 1047-1065. DOI:10.1007/s11858-015-0738-8
Baumgartner, E. & Bell, P. (3. april, 2002). What will we do with design principles? Design principles and principled design practices [Konference-præsentation]. The Annual Conference of the American Educational Research Association, New Orleans, Louisiana, USA.
Bisgaard, J. (2018). Praktikkens didaktik: Hvordan styrkes lærlinge og studerendes engagement og læring i praktik? [Ph.d. afhandling]. DPU, Aarhus Universitet.
Bowker, G. C. & Star, S. L. (1999). Sorting things out—classification and its consequences. MIT Press. DOI:10.7551/mitpress/6352.001.0001
Bronkhorst, L. H. & Akkerman, S. F. (2016). At the boundary of school: Continuity and discontinuity in learning across contexts. Educational Research Review, 19, 18-35. DOI:10.1016/j.edurev.2016.04.001
Cattaneo, A. A. P., Gurtner, J. & Felder, J. (2021). Digital tools as boundary objects to support connectivity in dual vocational education. I: E. Kyndt, S. Beausaert & I. Zitter (Red.), Developing connectivity between education and work. Principles and practices (137-157). Routledge. DOI:10.4324/9781003091219-11
Christensen, O., Gynther, K. & Petersen, T. B. (2012). Design-Based Research: introduktion til en forskningsmetode i udvikling af nye E-læringskoncepter og didaktisk design medieret af digitale teknologier. Tidsskriftet Læring Og Medier, 5(9). DOI:10.7146/lom.v5i9.6140
Christiansen, R. B. & Gynther, K. (2013). Synkrone læringsmiljøer i erhvervsuddannelserne: Erfaringer, analyser og anbefalinger med baggrund i fire erhvervsskolers afprøvning af fællesundervisning i ernæringsassistentuddannelsen understøttet af videokonferenceteknologier. University College Sjælland.
Dalsgaard, C. & Ryberg, T. (2022). Digitale læringsrum: Det individuelle rum. Arbejdsgruppe. Interessefællesskab. Åbne forbindelser. Samfundslitteratur.
Dohn, N. B., Godsk, M. & Buus, L. (2019). Learning Design: Tilgange, cases og karakteristika. Tidsskriftet Læring Og Medier, 12(21), 20. DOI:10.7146/lom.v12i21.112639
Dohn, N. B. & Hansen, J. J. (2018). Design in educational research – clarifying conceptions and presuppositions. I: N. B. Dohn (Red.), Designing for learning in a networked world. Routledge. DOI:10.4324/9781351232357-2
Dohn, N. B. & Hansen, J. J. (Red.). (2016). Didaktik, design og digitalisering. København: Samfundslitteratur.
Ellström, P. E. (2012). Læring i spændingsfeltet mellem produktionens og udviklingens logik. I: K. Illeris (Red.), 49 tekster om læring (467-477). Samfundslitteratur.
Engle, R. A. (2012). The resurgence of research into transfer: An introduction to the final articles of the transfer stand. Journal of the Learning Sciences, 21(3), 347-352. DOI:10.1080/10508406.2012.707994
Enochsson, A.-B., Kilbrink, N., Andersén, A. & Ådefors, A. (2020). Connecting school and workplace with digital technology: Teachers’ experiences of gaps that can be bridged. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 10(1), 43–64. DOI:10.3384/njvet.2242-458X.2010143
Griffiths, T. & Guile, D. (2003). A connective model of learning: the implications for work process knowledge. European Educational Research Journal, 2(1), 56-72. DOI:10.2304/eerj.2003.2.1.10
Gundersen, P. B. (2021). Exploring the Challenges and Potentials of Working Design-Based in Educational Research. Aalborg Universitet.
Hachmann, R. (2020). DIDAKTISK DESIGN for transformation af faglig viden: en undersøgelse af lærerstuderendes transformationer af faglig viden mellem professionsuddannelse og -praksis. [Ph.d. afhandling]. Syddansk Universitet.
Hansen, J. J., & Karim, A. S. (2020). Alt drejer sig om it: Erhvervsskolelæreres tilgang til it. Syddansk Universitet.
Jørgensen, C. H. (12. september, 2011). Teachers learning in TVET: transfer, transition and transformation [Konference præsentation]. ECER 2011, Berlin, Tyskland.
Kilbrink, N., Enochsson, A.-B., Andersén, A. & Ådefors, A. (2021). Teachers’ use of digital boundary objects to connect school and workplace-based learning in dual vocational education. I: E. Kyndt, S. Beausaert & I. Zitter (Red.), Developing connectivity between education and work. Principles and practices (119-136). Routledge. DOI:10.4324/9781003091219-10
Laurillard, D. (2012). Teaching as a design science. Building pedagogical patterns for learning and technology. Routledge.
Lobato, J. (2006). Alternative perspectives on the transfer of learning: History, issues, and challenges for future research. The Journal of the Learning Sciences, 15(4), 431-449. DOI:10.1207/s15327809jls1504_1
Motta, E., Cattaneo, A. & Gurtner, J. L., (2014). Mobile devices to bridge the gap in VET: Ease of use and usefulness as indicators for their acceptance. Journal of Education and Training studies, 2(1), 165-179. DOI:10.11114/jets.v2i1.184
Nore, H. & Lahn, L. C. (2014). Bridging the Gap between Work and Education in Vocational Education and Training: A study of Norwegian Apprenticeship Training Offices and E-portfolio Systems. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 1(1), 21-34. DOI:10.13152/IJRVET.1.1.2
Riis, M. & Brodersen, A. (2021). Designing for boundary crossing and ICT-based boundary objects in dual VET. I: N. B. Dohn, J. J. Hansen, S. B. Hansen, T. Ryberg & M. de Laat (Red.), Conceptualizing and innovating education and work with networked learning (37-51). Springer. DOI:10.1007/978-3-030-85241-2_3
Riis, M., Rasmussen, C. L. & Brodersen, A. (2019). Skitse til en grænsekrydsningsdidaktik i erhvervsuddannelser: Med fokus på muligheder for at skabe samspil og sammenhæng gennem brug af informations- og kommunikationsteknologi. Nationalt Center for Erhvervspædagogik.
Rostvall, A.-L., & Selander, S. (Red.) (2010). Design för lärande. Norstedts Akademiska Förlag.
Star, S. L. & Griesemer, J. R. (1989). Institutional ecology, ‘translations’ and boundary objects: Amateurs and professionals in Berkeley’s Museum of Vertebrate Zoology, 1907-39. Social studies of science, 19(3), 387-420. DOI:10.1177/030631289019003001
Säljö, R. (2003). Læring i praksis: Et sociokulturelt perspektiv. Hans Reitzel.
Sørensen, B. H. & Levinsen, K. (2014). Didaktisk design, digitale læreprocesser. Lindhardt og Ringhof.
Tanggaard, L. (2007). Learning at trade vocational school and learning at work: Boundary crossing in apprentices’ everyday life. Journal of Education and Work, 20(5), 453–466. DOI:10.1080/13639080701814414
Tuomi-Gröhn, T., Engeström, Y. & Young, M. (2003). From transfer to boundary crossing between school and work as a tool for developing vocational education: An introduction. I: T. Tuomi-Gröhn & Y. Engeström (Red.), Between school and work: New perspectives on transfer and boundary crossing (1-18). Pergamon.
Walker, D. & Nocon, H. (2007). Boundary-crossing competence: Theoretical considerations and educational design. Mind, Culture, and Activity, 14(3), 178-195. DOI:10.1080/10749030701316318
Wegener, C. (2014). A situated approach to VET students’ reflection processes across boundaries. Journal of Education and Work, 27(4), 454-473.
Wenger, E. (1998). Communities of practice: learning, meaning and identity. Cambridge University Press. DOI:10.1017/CBO9780511803932
Wenger-Trayner, E. & Wenger-Trayner, B. (2015). Learning in a landscape of practice: A framework. I: E. Wenger-Trayner, M. Fenton-O’Creevy, S. Hutchinson, C. Kubiak & B. Wenger-Trayner (Red.), Learning in landscapes of practice: Boundaries, identity, and knowledgeability in practice-based learning (13-29). Routledge. DOI:10.4324/9781315777122-3
Aarkrog, V. & Wahlgren, B. (2022). Sammenhæng mellem teori og praksis i erhvervsuddannelserne. Forskningsoversigt. DPU.
Aarkrog, V. (2010). Erhvervsuddannelsesforskningen i Danmark. I: T. Størner & J. A. Hansen (red.), Erhvervspædagogik – mål, temaer og vilkår i eud’s verden (73-82). Erhvervsskolernes Forlag.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfatterne og Læremiddel.dk.
Må ikke bruges kommercielt.