Lærerautoritet er medieret af digitale teknologier
DOI:
https://doi.org/10.7146/lt.v7i12.133657Resumé
Efter i en periode at have været delvist hengemt som relevant pædago- gisk begreb, begynder autoritet igen at blive fremhævet som en central komponent, når vi skal beskrive, forstå og udvikle lærerens arbejde. Denne artikel er et teoretisk bidrag til en samtidig fortolkning af autoritetsbegrebet som et relationelt fænomen, der kan tage forskellige former, og hvor klasseværelsets mangefold af teknologier også spiller en aktiv roller i mediering – det vil sige styrkelse og svækkelse – af lærerens autoritet. Artiklen tager udgangspunktet i en sammentænkning af den fransk-russiske filosof Alexandre Kojèves autoritetsteori og begrebet om mediering hentet fra teknologifilosofien. Formålet er at bidrage til en forståelse af lærerautoritet, hvor også teknologien bliver skrevet ind som en aktiv medspiller i klasseværelsets autoritetsspil samt giver begrebslige redskaber til at reflektere over og planlægge, hvordan egen undervisning og autoritet kan påvirkes af og understøttes ved hjælp af teknologier.
Referencer
Andersen, B. L. (2018). Online education bag scenen: teknologiske medieringer af autoritet [ph.d.-afhandling]. DPU, Aarhus Universitet.
Andersen, B. L., & Tafdrup, O. (2022). Science and Technology Studies: Trin mod en myndiggørende teknologikritik. Learning Tech, (10), 218-239. DOI:10.7146/lt.v6i10.125247
Bingham, C. (2009). Authority is relational: Rethinking educational empowerment. SUNY Press.
Brok, L. S. & Hasse, C. (2015). TEKU-Modellen: Teknologiforståelse i professionerne. U Press.
BUVM. (2021). Lærerens digitale hverdag- kvantitativ kortlægning. Børne- og Undervisningsministeriet. Lokaliseret på https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf21/jun/210621-rapporten-laererens-digitale-hverdag.pdf
Dale, E. L. (1986). Oppdragelse, ideologikritikk og pedagogikk. Universitetsforlaget.
Danske Professionshøjskoler. (2018). Handleplan til en bedre læreruddannelse – 10 ambitioner. Lokaliseret på https://xn--danskeprofessionshjskoler-xtc.dk/wp-content/uploads/2022/01/Handleplan-til-en-bedre-laereruddannelse-159772.pdf
Danske Professionshøjskoler. (2021). Udviklingsgruppens notater med uddybning af forslag til en nytænkt læreruddannelse. Lokaliseret på https://danskeprofessionshøjskoler.dk/wp-content/uploads/2021/11/Udviklingsgruppens-notater-final.pdf
Fibiger, J. (2017). Filtret ind: Medieret undervisning i et aktør-netværksperspektiv. Samfundslitteratur.
Fibiger, J. (2020). Teknologiforståelser: Filtret ind og ud af teknologiens verden. Samfundslitteratur.
Fibiger, J. (2021). Faglig autoritet:-Når læreren inkarnerer sit fag. KvaN, 121, 46–57.
Folketinget (Pernille Rosenkrantz-Theil). (2019). Om digitalisering med omtanke og udsyn. (Nr. 17). Lokaliseret på https://www.ft.dk/samling/20191/forespoergsel/f17/beh1/forhandling.htm
Ihde, D. (1990). Technology and the lifeworld: From garden to earth. Indiana University Press.
Irwin, J. (2018). Authority Through Freedom. On Freire’s Radicalisation of the Authority-Freedom Problem in Education. Espacio, Tiempo y Educación, 5(1), 57-69. DOI:10.14516/ete.191
Iskov, T., Komischke-Konnerup, L., Rohde, L. & Skibsted, E. B. (2020). Lærerens professionelle autoritet: Arbejdspapir for LLN. Lokaliseret på https://www.laereruddannelsesnet.dk/wp-content/uploads/L%C3%A6reruddannelsen-professionelle-autoritet_.pdf
Kaptelinin, V. (2013). The mediational perspective on digital technology: Understanding the interplay between technology, mind and action. I: S. Price, C. Jewitt & B. Brown (red.), The Sage handbook of digital technology research, 203-213. Sage. DOI:10.4135/9781446282229.n15
Kian, A.H. (2015). Four Dimensions of Technological Mediation. I: Rosenberger, R. & Verbeek, P.-P. (red.), Postphenomenological investigations: essays on human-technology relations. Lexington Books.
Kojève, A. (1942/2014). The notion of authority. Verso Books.
Rosenberger, R. (2018). Why It Takes Both Postphenomenology and STS to Account for Technological Mediation. I: J. Aagaard, J. K. B. Friis, J. Sorenson, O. Tafdrup & C. Hasse (red.), Postphenomenological Methodologies: New Ways in Mediating Techno-Human Relationships, 171-198.
Selwyn, N. (2019). Should robots replace teachers?: AI and the future of education. John Wiley & Sons.
Verbeek, P.-P. (2005). What things do: Philosophical reflections on technology, agency, and design. Penn State Press.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfatterne og Læremiddel.dk.
Må ikke bruges kommercielt.