Computationel Literacy

Kognitive, sociale og materielle aspekter ved teknologiforståelser i skolen

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7146/lt.v8i13.132969

Resumé

Denne konceptuelle artikel indlejrer sig i snitfladen mellem datalogi og didaktik. Artiklen bidrager til det danske forskningsfelt ved at rejse en begyndende diskussion om materialiteters rolle i forhold til det at lære computationel literacy som et delvist grundlag for elevernes teknologiforståelser i skolen. Computationel literacy er i artiklen defineret som færdigheder og dispositioner, der bringes i anvendelse i en teknologimedieret og situeret kontekst med det sigte at opnå et værdsat mål. Artiklen indledes med en kort skitsering af begrebets fremkomst og derefter en udfoldelse af computationel literacy som et begreb hvor tre sammenflettede aspekter, det kognitive, det sociale og det materielle udfoldes. Artiklen afsluttes med to eksempler på computationel literacy i en skolekontekst og hvordan materialitet her spiller en vigtig rolle i forhold til de stof- og indholdskriterier, der er afsættet for undervisningen.

Forfatterbiografi

Roland Hachmann, Lektor, ph.d, It og læring, UC SYD

Tidligere folkesskolelærer.
Lektor, ph.d., post doc, It og Læring - Forskning - Program for Dagtilbud og Skole, UCSYD

Referencer

Brennan, K. (2015). Objects To Think With. Constructivist Foundations, 10(3), 313–314.

Brennan, K. & Resnick, M. (2012). New Frameworks for Studying and Assessing the Development of Computational Thinking. Proceedings of the 2012 Annual Meeting of the American Educational Research Association, Vol. 1, Vancouver, 13-17 April 2012, s. 25.

Bers, M. U. (2021). Coding as a playground: Programming and computational thinking in the early childhood classroom (2. Udg.). Routledge. DOI:10.4324/9781003022602

Caeli, E. N. & Yadav, A. (2019). Unplugged Approaches to Computational Thinking: A Historical Perspective. TechTrends 64, 29-36. DOI:10.1007/s11528-019-00410-5

Caspersen, M. E., Iversen, O. S., Nielsen, M., Hjorth, A. & Musaeus, L. H. (2018). Computational Thinking—Hvorfor, hvad og hvordan? It-vest - samarbejdende universiteter.

Danholt, P. & Gad, C. (2021). Videnskab, teknologi og samfund: En introduktion til STS. Hans Reitzel.

Denning, P. J. & Tedre, M. (2019). Computational thinking. The MIT Press. DOI:10.7551/mitpress/11740.001.0001

DiSessa, A. A. (2001). Changing minds: Computers, learning, and literacy (1. Udg. paperback). The MIT Press. DOI:10.7551/mitpress/1786.001.0001

Dohn, N. B., Mitchell, R. & Chongtay, R. (Red). (2021). Computational thinking: Teoretiske, empiriske og didaktiske perspektiver. Samfundslitteratur.

Dohn, N.B. (2021). Computational Thinking - indplacering i et landskab af it-begreber. I: N. B.

Dohn, R. Mitchell & R. Chongtay (Red). Computational thinking: Teoretiske, empiriske og didaktiske perspektiver. Samfundslitteratur.

Dourish, P. (2017). The Stuff of Bits: An Essay on the Materialities of Information. MIT Press. DOI:10.7551/mitpress/10999.001.0001

Erhvervsministeriet. (2018). Strategi for Danmarks digitale vækst. Erhvervsministeriet.

Fischer, C., Frøkjær, E. & Gedsø, L. (1972). Datalære i skolen—Om data og edb i samfundet. G. E. C. Gads Forlag.

Hachmann, R. (2020). Didactic Design for Transformations of Subject-content Knowledge: An investigation of student teachers’ transformations of subject-content knowledge between professional education and practice [PhD Dissertation]. University of Southern Denmark.

Hachmann, R. (2022a). The Cyber Weapon: Decomposing Puzzles in Unplugged Computational Thinking Practices with Computational Objects. KI - Künstliche Intelligenz, 36, 59-68. DOI:10.1007/s13218-022-00756-8

Hachmann, R. (2022b). Cybervåbnet: computationel praksis i 8. klasse. I: S. S. Fougt, J.

Bundsgaard, T. Hanghøj & M. Misfeldt (red.), Håndbog i scenariedidaktik (s. 489-501). Didaktiske studier Nr. 8. Aarhus Universitetsforlag. DOI:10.2307/j.ctv33jb48k.37

Grover, S. & Pea, R. (2013). Computational Thinking in K–12: A Review of the State of the Field. Educational Researcher, 42(1), 38–43. DOI:10.3102/0013189X12463051

Haigh, R. W. (1985). Planning for Computer Literacy. The Journal of Higher Education, 56(2), 161–171. DOI:10.2307/1981664

Hansen, J. J. (Red.). (2018). Digital skrivedidaktik. Akademisk Forlag.

Hicks, D. & Beaudry, M. C. (Red.). (2010). The Oxford handbook of material culture studies. Oxford University Press.

Jacob, S. R. & Warschauer, M. (2018). Computational Thinking and Literacy. Journal of Computer Science Integration, 1(1). DOI:10.26716/jcsi.2018.01.1.1

Jensen, L. (2001). Den frygtelige hånd. Høst & Søn.

Kafai, Y. & Resnick, M. (1996). Constructionism in Practice: Designing, Thinking, and Learning in a Digital World. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Kafai, Y. B., Peppler, K. A. & Chapman, R. N. (Red.). (2009). The Computer Clubhouse: Constructionism and creativity in youth communities. Teachers College Press.

Kafai, Y. B. & Proctor, C. (2021). A Revaluation of Computational Thinking in K–12 Education: Moving Toward Computational Literacies. Educational Researcher, 51(2), 146-151. DOI:10.3102/0013189X211057904

Kiær, K., Godtliebsen, A., Lorenzen, R.F., Nielsen L. & Nissen, A. (2020). Har vi fanget et monster? Lokaliseret 9. Juni 2022 på, https://xn--tekforsget-6cb.dk/wp-content/uploads/2020/09/fanget-et-monster-1.kl_.-dansk-15.09.20.pdf

Kragelund, M. & Otto, L. (Red.). (2005). Materialitet og dannelse: En studiebog (1. udgave). Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag.

Lu, J. J. & Fletcher, G. H. L. (2009). Thinking about computational thinking. ACM SIGCSE Bulletin, 41(1), 260–264. DOI:10.1145/1539024.1508959

Maloney, J., Resnick, M., Rusk, N., Silverman, B. & Eastmond, E. (2010). The Scratch Programming Language and Environment. ACM Transactions on Computing Education, 10(4), 1–15.

Mikkonen, J. (2019). Bodygramming. Embodying the computational behaviour as a collective effort. The Design Journal, 22, 1423 - 1437. DOI:10.1080/14606925.2019.1594967

Mikkonen, J. (2021). Kropsbaseret Computational Thinking. I: N. B. Dohn, R. Mitchell, & R. Chongtay (Red.), Computational Thinking - Teoretiske, empiriske og didaktiske perspektiver. Samfundslitteratur.

Molnar, A. R. (1979). The Next Great Crisis in American Education: Computer Literacy. Journal of Educational Technology Systems, 7(3), 275 - 285. DOI:10.2190/TM2Q-LLGE-AFJ8-UYBP

Naur, P. (1965). The Place of Programming in a World of Problem, Tools, and People. Information processing 1965, 195–199.

Naur, P., Vinter, B., Hansen, K., Mogensen, T. Æ., Erleben, K., Pisinger, D., Nielsen, M., Kringelbach, M., Pedersen, E. W., Blume, P., Helles, R., Andersen, T. O. (red.), Bansler, J. P. (red.),

Clausen, H. R. (red.), Jensen, I. H. (red.) & Zachariasen, M. (red.) (2010). Den digitale revolution: fortællinger fra datalogiens verden. Datalogisk Institut, Københavns Universitet.

Papert, S. (1980). Mindstorms: Children, computers, and powerful ideas. Basic Books.

Papert, S. (1987). Information technology and education: Computer criticism vs. technocentric thinking. Educational Researcher, 16(1), 22–30

Selander, S. & Kress, G. (2012). Læringsdesign—I et multimodalt perspektiv. Frydenlund.

Slot, M. F., Hachmann, R., Hjorth, M. & Von Sehested, M. (2021). Teknologiforståelse - en sammenhængende faglighed: En beskrivende analyse af 110 undervisningsforløb. Learning Tech, 10, 296–322. DOI:10.7146/lt.v6i10.125600

Soon, W. & Cox, G. (2021). Aesthetic programming: A handbook of software studies. Open Humanities Press.

Tannert, M., Lorentzen, R. F. & Berthelsen, U. D. (2021). Computational Thinking as Subject Matter. I: A. Yadav & U. D. Berthelsen. (Red). Computational Thinking in Education. Routledge. DOI:10.4324/9781003102991-5

Tuhkala, A., Wagner, M.-L., Iversen, O. S. & Kärkkäinen, T. (2019). Technology Comprehension—Combining computing, design, and societal reflection as a national subject. International Journal of Child-Computer Interaction, 20, 54–63. DOI:10.1016/j.ijcci.2019.03.004

Undervisningsministeriet (1990). EDB i folkeskolens fag: Dansk og EDB. Undervisningsvejledning for folkeskolen.

Wagner, M.-L., Iversen, O. S. & Caspersen, M. E. (2020). Teknologiforståelsens rationale: På vej mod coputational empowerment i den danske grundskole. Unge Pædagoger, 81(1), 6–14.

Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35. DOI:10.1145/1118178.1118215

Wing, J. M. (2010). Computational Thinking: What and Why? Link Magazine, 6. Lokaliseret på, https://www.cs.cmu.edu/~CompThink/papers/TheLinkWing.pdf

Yadav, A. & Berthelsen, U. D. (Red.). (2022). Computational thinking in compulsory education: A pedagogical perspective (First Edition). Routledge. DOI:10.4324/9781003102991

Downloads

Publiceret

2023-03-24

Citation/Eksport

Hachmann, R. (2023). Computationel Literacy: Kognitive, sociale og materielle aspekter ved teknologiforståelser i skolen. Learning Tech, 8(13), 78–99. https://doi.org/10.7146/lt.v8i13.132969