Sandfærdig, retfærdig, omsorgsfuld

Databrug og professionsetos i læsevejledningen

Forfattere

  • Karina Kiær
  • Thomas R.S. Albrechtsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/lt.v8i13.132786

Resumé

Denne artikel undersøger professionsetos i læsevejledningen i folkeskolen med særlig fokus på databrug. Vi argumenterer for, at databrug ikke blot er en ”teknisk” bedrift, men også indebærer udøvelsen af professionsetos. På baggrund af resultater fra et etnografisk studie i læsevejlederes arbejde i folkeskolen, zoomer artiklen ind på en case, hvor en læsevejleder, under coronapandemien i 2020 på et online-møde, informerer nogle forældre om, at testdata viser, at deres barn er ordblind. Vi analyserer, hvordan læsevejlederen udøver et professionelt ansvar i denne situation med udgangspunkt i en skelnen mellem sandfærdighed, retfærdighed og omsorg som tre centrale professions-etiske orienteringspunkter. Vi diskuterer, hvilke konsekvenser denne opmærksomhed kan have for faglig vejledning specifikt og for databrug i folkeskolen generelt.

 

 

Referencer

Benner, D. (2021). On Justice in Pedagogical Contexts. ECNU Review of Education, 4(4), 669-685. https://doi.org/10.1177/2096531120933278

Biedermann, H. & Nagel, A. (2021). Teachers’ Professional Information and Communications Technology Responsibility: Further Development of a Scale to Measure the ICT Ethos of Teachers. I: F. Oser, K. Heinrichs, J. Bauer & T. Lovat (red.). The International Handbook of Teacher Ethos (pp. 197-210). Cham: Springer.

Brinkmann, M. & Rödel, S.S. (2021). Ethos im Lehrerberuf: Haltung zeigen und Haltung üben. Journal für LehrerInnenbildung, 21, 3, 42-46. https://doi.org/10.35468/jlb-02-2021-03

Bundsgaard, J. (2018). Pædagogisk brug af test. Sakprosa, 10(2).

https://doi.org/10.5617/sakprosa.6007

Bundsgaard, J., & Kreiner, S. (2019). Undersøgelse af De Nationale Tests måleegenskaber. Aarhus University Library. https://doi.org/10.7146/aul.319.217

Charmaz, K. (2014). Constructing Grounded Theory. 2nd Edition. London: SAGE.

Cramer, C. & Oser, F. (Hrsg.) (2019). Ethos: interdisciplinäre Perspektiven auf den Lehrerinnen- und Lehrerberuf. Münster: Waxmann.

Czarniawska, B. (2007). Shadowing: And other techniques for doing fieldwork in modern societies. Copenhagen Business School Press DK.

Datnow, A., Greene, J. C. & Gannon-Slater, N. (2017). Data use for equity: Implications for teaching, leadership, and policy. Journal of Educational Administration, 55(4), 354-360. https://doi.org/10.1108/JEA-04-2017-0040

Drahmann, M. & Cramer, C. (2019). Vermutungen über das Lehrerethos – revisited. Eine literature review zum Berufsethos von Lehrerinnen und Lehrern. I: C. Cramer & F. Oser (Hrsg.) Ethos: interdisziplinäre Perspektiven auf den Lehrerinnen- und Lehrerberuf (pp. 15-36). Waxmann.

Forster-Heinzer, S. (2015). Against all odds: An empirical study about the situative pedagogical ethos of vocational trainers. Springer.

Flyvbjerg, B. (2010). Fem misforståelser om casestudiet. In: Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red.). Kvalitative metoder: En grundbog (pp. 463-488). Hans Reitzels Forlag.

Hakimi, L., Eynon, R. & Murphy, V.A. (2021). The Ethics of Using Digital Trace Data in Education: A Thematic Review of the Research Landscape. Review of Educational Research, 91(5), 671-717.

Ifenthaler, D., Gibson, D., Prasse, D., Shimada, A. & Yamada, M. (2021). Putting learning back into learning analytics: actions for policy makers, researchers, and practitioners. Education Tech Research Dev, 69, 2131-2150. https://doi.org/10.1007/s11423-020-09909-8

Jarke, J. & Breiter, A. (2021). Die Schule als digitale Bewertungsfiguration? Zur Soziomaterialität von Algorithmen und Daten. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 44, 140-159. https://doi.org/10.21240/mpaed/44/2021.11.01.X

Jarke, J. & Breiter, A. (2019). Editorial: the datafication of education. Learning, Media and Technology, 44(1), 1-6. https://doi.org/10.1080/17439884.2019.1573833

Kiær, K. (2020a). Læreres databrug – mellem indsigt og valg. In: A. Qvortrup & K. Kiær (red.), En moderne og aktuel didaktik (pp. 47-81). Dafolo.

Kiær, K. (2020b). Spændinger mellem testdata og valg af læremidler: et virksomhedsteoretisk perspektiv på læsevejledning i skolen. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, (8), 94-121. https://doi.org/10.7146/lt.v5i8.119749

Kiær, K. & Albrechtsen, T. R. S. (2020). Forandringer i organisatoriske rutiner: læsevejledning og testning i skolen som eksempel. Forskning & Forandring, 3(1), 28-46. https://doi.org/10.23865/fof.v3.2131

Kiær, K. & Albrechtsen, T. R. S. (2021). Didaktisk data literacy og kollegial vejledning i folkeskolen. Kognition & Pædagogik, (119), 6-17.

Mandinach, E. B. & Gummer, E. S. (2016). Data Literacy for Educators: Making it Count in Teacher Preparation and Practice. Teachers College Press.

Mandinach, E. B. & Gummer, E. S. (Eds.) (2021). The Ethical Use of Data in Education: Promoting Responsible Policies and Practices. WestEd.

Mandinach, E. B. & Jimerson, J. B. (2021). Data Ethics in Education: A Theoretical, Practical, and Policy Issue. Studia paedagogica, 26(4), 9-26. https://doi.org/10.5817/SP2021-4-1

Mandinach, E. B., Parton, B. M., Gummer, E. S. & Anderson, R. (2015). Ethical and appropriate data use requires data literacy. Phi Delta Kappan, 96(5), 25-28. https://doi.org/10.1177/0031721715569465

Mausethagen, S., Skedsmo, G. & Prøitz, T. S. (2016). Ansvarliggjøring og nye organisasjonsrutiner i skolen–rom for læring. Nordiske organisasjonsstudier, 1, 79-97.

McDonald, S. (2005). Studying actions in context: A qualitative shadowing method for organizational research. Qualitative Research, 5(4), 455-473. https://doi.org/10.1177/1468794105056923

Moore, S. L. & Ellsworth, J. B. (2014). Ethics of Educational Technology. In: J. M. Spector, M. D.

Merrill, J. Elen & M. J. Bishop (Eds.). Handbook of Research on Educational Communications and Technology (pp. 113-127). Springer.

Oser, F. (1992). Morality in Professional Action: Discourse Approach for Teaching. In: F. Oser, A. Dick & J.-L. Patry (Eds.), Effective and responsible teaching. The new synthesis (pp. 109-125). Jossey-Bass.

Oser, F. (1994). Moral Perspectives on Teaching. Review of Research in Education, 20, 57-127. https://doi.org/10.3102/0091732X020001057

Oser, F. (1998): Ethos – die Vermenschlichung des Erfolgs. Leske und Budrich.

Oser, F. (2018). Unterrichten ohne Ethos? I: H. Schärer & M. Zutavern (Hrsg.). Das professionelle Ethos von Lehrerinnen und Lehrern: Perspektiven und Anwendungen (pp. 57-72). Waxmann.

Oser, F. & Althof, W. (1993). Trust in Advance: On the professional morality of teachers. Journal of Moral Education, 22(3), 253-275. https://doi.org/10.1080/0305724930220306

Oser, F., Althof, W., & Higgins‐D’Alessandro, A. (2008). The Just Community approach to moral education: System change or individual change? Journal of Moral Education, 37(3), 395-415. https://doi.org/10.1080/03057240802227551

Oser, F. & Biedermann, H. (2018). The Professional Ethos of Teachers: Is Only a Procedural Discourse Approach a Suitable Model? In: A. Weinberger, H. Biedermann, J. Patry & S. Weyringer (red.). Professionals’ Ethos and Education for Responsibility, (pp. 23-39). Brill.

Oser, F., Heinrichs, K., Bauer, J. & Lovat, T. (Eds.) (2021). The International Handbook of Teacher Ethos. Springer.

Quinlan, E. (2008). Conspicuous Invisibility: Shadowing as a Data Collection Strategy. Qualitative Inquiry, 14(8), 1480-1499. https://doi.org/10.1177/1077800408318318

Ruckenstein, M., Lupton, D., Berg, M. & Pink, S. (Eds.) (2022). Everyday Automation: Experiencing and Anticipating Emerging Technologies. London: Routledge.

Selwyn, N. (2022). Less Work for Teacher? The Ironies of Automated Decision-Making in Schools. In: Ruckenstein, M., Lupton, D., Berg, M. & Pink, S. (Eds.) (2022). Everyday Automation: Experiencing and Anticipating Emerging Technologies, (pp. 73-86). Routledge.

Spector, J. M. (2016). Ethics in educational technology: towards a framework for ethical decision making in and for the discipline. Education Tech Research Dev., 64. 1003-1011. https://doi.org/10.1007/s11423-016-9483-0

Staunæs, D., Juelskjær, M., Bjerg, H. & Gylling, K. (2021). Datasans: Etisk skole-og uddannelsesledelse med data. Nyt fra Samfundsvidenskaberne.

UVM (2020). Vejledning til ordblindetesten. Center for Læseforskning, Københavns Universitet og Institut for Uddannelse og Pædagogik, DPU, Aarhus Universitet, Socialstyrelsen og

Undervisningsministeriet. Lokaliseret 25.3.2022 på: https://www.videnomlaesning.dk/media/2372/vejledning_ordblindetesten_version6_januar2018.pdf

Downloads

Publiceret

2023-03-24

Citation/Eksport

Kiær, K., & R.S. Albrechtsen , T. (2023). Sandfærdig, retfærdig, omsorgsfuld : Databrug og professionsetos i læsevejledningen. Learning Tech, 8(13), 55–77. https://doi.org/10.7146/lt.v8i13.132786