A systematic review of research on teachers’ guides

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7146/lt.v7i12.132330

Resumé

Denne artikel præsenterer resultaterne af et systematisk review af forskning om lærervejledninger. En lærervejledning er defineret som en tekst rettet mod læreren, der vejleder i brugen af ​​et didaktisk læremiddel, det vil sige læringsressourcer lavet med henblik på undervisning og læring. Gennemgangen er foretaget for at identificere de vigtigste forskningsområder i international forskning om lærervejledninger, og hvad forskningen kan fortælle os om de forskellige aspekter af lærervejledninger. Vi inkluderer metodisk mangfoldig forskning publiceret 1990-2020 med fokus på grundskolen. 43 studier blev inkluderet. Vi identificerede induktivt seks temaer, der skiller sig ud, når man læser på tværs af de inkluderede artikler: Den historiske udvikling af lærervejledninger, analytiske tilgange til lærervejledninger, forskning i lærernes brug af lærervejledninger, lærernes fortolkning eller interaktion med lærervejledninger, og hvad lærervejledninger skal indeholde ifølge henholdsvis lærere og forskere.

Forfatterbiografi

Bettina Buch

Bettina Buch, docent, professionshæjskolen Absalon

Mine faglige komptencer er især fokuseret på danskfaget og fagets didaktik, herunder med særlig viden om literacy/literacies, genre og sprog, særligt systemisk, funktionel lingvistik. Desuden beskræftiger jeg mig med tværgående emner som åben skole.

Jeg har særligt kendskab til grundskole og erhvervsuddannelser samt faget i læreruddannelsen.

Downloads

Publiceret

2023-02-10

Citation/Eksport

Buch, B., Gissel, S. T. ., Oksbjerg, M. ., Kjeldsen, K., & Albrechtsen, T. R. S. (2023). A systematic review of research on teachers’ guides. Learning Tech, 8(12), 12–40. https://doi.org/10.7146/lt.v7i12.132330

Nummer

Sektion

Temaartikler