Teknologiforståelser i professionerne

Towards a context-dependent technological literacy

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7146/lt.v7i11.128421

Resumé

Denne undersøgelses formål er at belyse de studerendes forskellige forståelser af, hvad teknologi er, samt at belyse forbindelsen mellem profession/erhverv, professionsidentitet og teknologiforståelse i forskellige bacheloruddannelser på Professionshøjskolen UCN. Derud- over undersøges, hvorledes de studerende vurderer teknologi i relation til deres egen professionsvdvikling. Det undersøges, hvilke forskellige teknologier de studerende anvender under uddannelsesforløbet, og hvilken betydning teknologi har for de studerendes professionsudvikling. De forskellige professionsstudieordninger og semesterbeskrivelser beskriver sparsomt, hvilke kompetencer de studerende skal have i relation til teknologi, ligesom der er meget forskelligrettede perspektiver på praksis og forståelser af teknologi. Formålet er således at få en større viden om, og indsigt i, hvilken betydning teknologi har for de studerendes forståelse af professionernes udvikling. Undersøgelsen peger i retningen af, at teknologiforståelsen i en specifik praksis har betydning for teknologiers betingelsesskabende muligheder for de studerendes refleksion i, over og med praksis. Ligesom den kontekst- afhængige teknologiforståelse kan være med til at forme professionsidentitet.

Downloads

Publiceret

2022-08-16

Citation/Eksport

Kjærgaard, T., & Lassen, A. M. . (2022). Teknologiforståelser i professionerne: Towards a context-dependent technological literacy. Learning Tech, 7(11), 15–43. https://doi.org/10.7146/lt.v7i11.128421