Mellem design, didaktik og diskurs

En analyse af det adaptive læremiddel Rhapsode til matematikundervisning i folkeskolen

Forfattere

  • Thomas Illum Hansen UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
  • Stig Toke Gissel

DOI:

https://doi.org/10.7146/lt.v7i11.128361

Resumé

I denne artikel præsenteres resultater fra en undersøgelse af det adaptive læremiddel, Rhapsode, til matematik i grundskolen ud fra et tredimensionelt fokus, der omfatter diskurs, didaktik og design. Vores formål med den flerstrengede analysestrategi er dels at sætte (fag)didaktikken i centrum, dvs. hvad vi vil med faget, og hvad den det adaptive design gør ved fagligheden, dels at sætte den adaptive teknologi ind i en større diskursiv kontekst. Dette står i kontrast til det snævre fokus på at udvikle effektive adaptive maskiner, der ellers præger forskning inden for feltet. Resultatet er et skærpet fokus på den dilemmafyldte brug af adaptiv teknologi. Analysen peger på, at der både er behov for a) redesign og udvikling af den didaktiske rammesætning af læremidlets adaptivitet, b) redidaktisering og nyfortolkning af det didaktiske potentiale i praksis samt c) regulering og demokratisk kontrol af de nye forretningsmodeller, der gør data og algoritmer til genstand for forretningsudvikling. 

Forfatterbiografi

Thomas Illum Hansen, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole

Forskningschef, docent, ph.d.

Downloads

Publiceret

2022-08-16

Citation/Eksport

Hansen, T. I., & Gissel, S. T. (2022). Mellem design, didaktik og diskurs: En analyse af det adaptive læremiddel Rhapsode til matematikundervisning i folkeskolen . Learning Tech, 7(11), 44–72. https://doi.org/10.7146/lt.v7i11.128361