New Multimodal Designs for Foreign Language Learning

Forfattere

  • Henrik Kasch

DOI:

https://doi.org/10.7146/lt.v4i5.111561

Resumé

Semiotiske multimodale teorier taler om nye affordanser (”handlemuligheder”) i medie- og læringslandskaber, hvilket både teoretisk og empirisk møder genklang i Universal Design for Learning (UDL) -og Computer-Assisted Language Learning (CALL)-litteraturen, men pga. de to tilganges henholdsvis neurodidaktiske og teknologiske orientering mangler begge et teoretisk fundament inden for semiotisk multimodalitet og læringsøkologi. Beriget med multimodalitetsteori og økologiske perspektiver kan UDL og CALL krydsbefrugtes til at danne et multimodalt og økologisk bevidst inkluderende design for sprogindlæring. Denne hypotese undersøges teoretisk som en del af et igangværende projekt og dernæst i et empirisk undersøgelsesdesign, der udforsker digital stilladsering. Multimodale og økologiske perspektiver anvendes til at analysere affordanser og økologier i CALL- og UDL-baserede læringsdesign. På baggrund af denne analyse opbygges et principstyret UDL-CALL læringsdesign. Til den empiriske afprøvning foreslås et mixed-methods-undersøgelsesdesign, og foreløbige undersøgelsesresultater præsenteres, der antyder UDL-CALL-designets gangbarhed.

Downloads

Publiceret

2018-12-20

Citation/Eksport

Kasch, H. (2018). New Multimodal Designs for Foreign Language Learning. Learning Tech, 4(5), 28–59. https://doi.org/10.7146/lt.v4i5.111561