Multimodale læsepraksisser og dannelse til det digitale netværkssamfund

Forfattere

  • Anne Mette Thorhauge

DOI:

https://doi.org/10.7146/lt.v4i5.111559

Resumé

I denne artikel vil jeg anlægge et mediehistorisk perspektiv på læsning, skrivning og multimodale praksisser i det digitale netværkssamfund. Jeg vil argumentere for, at læsning og skrivning som forudsætning for medborgerskab må ses i relation til den aktuelle samfundskontekst, herunder de(t) dominerende mediesystem(er). Jeg vil således argumentere for, at læsning og skrivning som en ’monomodal’ praksis (Kress & van Leeuwen, 2001) har sit udspring i den moderne trykkultur, der gik forud for de elektroniske massemedier, mens fremkomsten af elektroniske såvel som digitale medier nødvendiggør en opdatering af læse- og skrivebegreberne, så de kan understøtte deltagelse og medborgerskab i et digitalt netværkssamfund.

Downloads

Publiceret

2018-12-20

Citation/Eksport

Thorhauge, A. M. (2018). Multimodale læsepraksisser og dannelse til det digitale netværkssamfund. Learning Tech, 4(5), 10–26. https://doi.org/10.7146/lt.v4i5.111559