Hvad er en god problemstilling egentlig?

Om problemorienteret undervisning i historie

Forfattere

  • Jens Aage Poulsen
  • Rikke Alberg Peters

DOI:

https://doi.org/10.7146/lt.v4i4.110492

Resumé

Selv om læreplanerne siden 2004 har defineret historie som et problemorienteret fag, er det sjældent, at der undervises i overensstemmelse
med dette koncept. I 2017 gennemførte HistorieLab et aktionsforskningsprojekt, som gennem eksperimenter sigtede på at klarlægge mulige
udfordringer og potentialer i at tilrettelægge undervisningen i historie mere undersøgende og problemorienteret. Desuden var projektets sigte
at finde egnede fremgangsmåder, der kvalificerede, at historie reelt blev et problemorienteret fag.  I artiklen begrunder vi, hvorfor historieundervisningen bør tilrettelægges problemorienteret. Vi har særligt fokus på problemstillingen, der er drivkraften i problemorienteret undervisning, og som aktionerne i projektet var rettet imod. 

Downloads

Publiceret

2018-10-25

Citation/Eksport

Poulsen, J. A., & Peters, R. A. (2018). Hvad er en god problemstilling egentlig? Om problemorienteret undervisning i historie. Learning Tech, 4(4), 11–34. https://doi.org/10.7146/lt.v4i4.110492