Hvem var Leonard? Komponisten, kirkemusikeren og musikpædagogen Bernhard Christensen i slutningen af 1920'erne, set i et musikalsk identitetsperspektiv

Forfattere

  • Peder Kaj Pedersen Aalborg Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/ks.v6i2.22582

Nøgleord:

Musik og identitet, Jazz, Kulturradikalisme, Musikpædagogik, Bernhard Christensen, Herman D. Koppel,

Resumé

Bernhard Christensen er interessant i et musikalsk identitetsperspektiv, fordi han forener et virke som kirkemusiker med et virke som komponist af jazzpræget musik til revyer og film og som en banebrydende skikkelse inden for musikpædagogik på grundlag af „rytmisk musik“. Artiklen belyser, hvordan denne sammensatte musi- kalske identitet voksede frem, og hvordan den blev opfattet i samtiden. Kilderne er upublicerede dagbogsoptegnelser fra efteråret 1925, en brevveksling med vennen Herman D. Koppel fra perioden 1929-30 og et udvalg af avisomtaler, der beskæftiger sig med dobbeltheden i Bernhard Christensens virke som musiker og komponist.

Forfatterbiografi

Peder Kaj Pedersen, Aalborg Universitet

Peder Kaj Pedersen, f. 1948, cand. mag. (musikvidenskab, dansk) fra Københavns Universitet. Lektor emeritus i musikvidenskab, Aalborg Universitet, Institut for Kultur og Globale Studier.

En lang række artikler, konferencebidrag mv. om Bernhard Christensens musik, musik og kulturradikalisme, musik- pædagogik etc. Redigeret og bidraget til en række kultuvi- denskabelige antologier bl.a. Terminus i litteratur, medier og kultur (Aalborg 2014), Kulturtrafik. Æstetiske udtryk

i en global verden (Aalborg 2011). Talrige artikler i Gads Musikleksikon (2003, 2. udg., 2005). Udgiver af en række værker i kildeudgaven Niels W. Gade Works (2003, 2011).

Downloads

Publiceret

2015-11-21

Citation/Eksport

Pedersen, P. K. (2015). Hvem var Leonard? Komponisten, kirkemusikeren og musikpædagogen Bernhard Christensen i slutningen af 1920’erne, set i et musikalsk identitetsperspektiv. Kulturstudier, 6(2), 93–112. https://doi.org/10.7146/ks.v6i2.22582