Constantin Hansens politiske motiv

En kontekstualiseret billedanalyse af maleriet af Den Grundlovgivende Rigsforsamling

Forfattere

  • Sally Schlosser Schmidt

DOI:

https://doi.org/10.7146/ks.v11i2.123353

Nøgleord:

Constantin Hansen, Grundloven, Visuel historie, Ny politisk historie, Guldalderen, 1800-tallet, Danmark, 1849, 1848, Kunsthistorie

Resumé

Constantin Hansens enorme maleri af den grundlovgivende rigsforsamling er blevet en ikonisk illustration på den danske overgang fra enevælde til konstitutionelt monarki i 1849. Derfor har maleriet også løbende haft forskningsinteresse – men kunstnerens eget politiske engagement og hans afgørende indflydelse på bestillingsmotivets endelige komposition er kun blevet overfladisk behandlet. Constantin Hansen var dog en meget engageret samfundsborger, der var levende optaget af politik og som deltog aktivt i den politiske samtale – også med sin kunst. Artiklen fortæller derfor ikke bare historien om et enkelt billedes indlejrede politiske budskab men også om den faglige opmærksomhed vi som historikere må tildele det billedmateriale, som vi så ofte lader illustrere vores historiefremstillinger.

Forfatterbiografi

Sally Schlosser Schmidt

Sally Schlosser Schmidt er cand.mag i historie og ph.d.-stipendiat i det tværfaglige forskningsprojekt Art and the formation of national identities ved Aarhus Universitet. Hun forsker i guldalderbilledkunst som kulturhistoriske genstande og har senest publiceret ”At abstrahere fra statuens reale indhold”. Et mikrostudie af H.W. Bissens statue af A.S. Ørsted i tidsskriftet TEMP samt bidraget til katalogtekster til det midtjyske udstillingssamarbejde Herfra hvor vi står og ARoS-udstillingen Mythologies.

Downloads

Publiceret

2020-12-09

Citation/Eksport

Schlosser Schmidt, S. (2020). Constantin Hansens politiske motiv: En kontekstualiseret billedanalyse af maleriet af Den Grundlovgivende Rigsforsamling. Kulturstudier, 11(2), 92–121. https://doi.org/10.7146/ks.v11i2.123353

Nummer

Sektion

Artikler