Patron-klient-relationer og Cyprians syn på biskoppens lederrolle
Nøgleord:
Cyprian, Patron-klient-relationer, Kirkehistorie, OldkirkenResumé
I artiklen bliver det analyseret og diskuteret, hvordan og i hvilket omfang Cyprians syn på biskoppens lederrolle i den lokale menighed var præget af praksis og tankemønstre forbundet med patron-klient-relationerne i det romerske samfund. Herunder også om Cyprian på nogle områder bevidst gjorde op med den tænkning, han havde med sig fra sit liv i den lokale romerske elite i Karthago, fordi han i kristendommen havde mødt andre idealer og værdier. Artiklen viser, hvordan tænkning og praksis knyttet til patron-klient-relationer hos Cyprian mødes med kristne værdier og idealer, og hvordan disse både flyder sammen og støder imod hinanden og efterlader indre spændinger i synet på biskoppens lederrolle.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.