Patron-klient-relationer og Cyprians syn på biskoppens lederrolle

Forfattere

  • Brian K. Hansen

Nøgleord:

Cyprian, Patron-klient-relationer, Kirkehistorie, Oldkirken

Resumé

I artiklen bliver det analyseret og diskuteret, hvordan og i hvilket omfang Cyprians syn på biskoppens lederrolle i den lokale menighed var præget af praksis og tankemønstre forbundet med patron-klient-relationerne i det romerske samfund. Herunder også om Cyprian på nogle områder bevidst gjorde op med den tænkning, han havde med sig fra sit liv i den lokale romerske elite i Karthago, fordi han i kristendommen havde mødt andre idealer og værdier. Artiklen viser, hvordan tænkning og praksis knyttet til patron-klient-relationer hos Cyprian mødes med kristne værdier og idealer, og hvordan disse både flyder sammen og støder imod hinanden og efterlader indre spændinger i synet på biskoppens lederrolle.

Downloads

Publiceret

26-06-2023

Citation/Eksport

Hansen, B. K. (2023). Patron-klient-relationer og Cyprians syn på biskoppens lederrolle. Dansk Tidsskrift for Teologi Og Kirke, 50(2), 139–155. Hentet fra https://tidsskrift.dk/dttk/article/view/138136

Nummer

Sektion

Artikler