»Jeg har lært, at jeg ikke er alene« – En undersøgelse af en gruppeinterventions indvirkning på trivslen hos missionærbørn og børn af andre tidligere udsendte
Nøgleord:
Third Culture Kids, Missionærbørn, Gruppeintervention, Re-entryResumé
For missionærbørn og børn af andre udsendte kan tilbagevenden til Danmark trods en opvækst med mange berigende aspekter være en svær omvæltning med risiko for længerevarende mistrivsel. Denne artikel undersøger indvirkningen af en gruppeintervention som forebyggende indsats for missionærbørn og børn af andre udsendte, der vender tilbage til deres hjemland efter at have boet i udlandet, de såkaldte Third Culture Kids (TCKere). Undersøgelsen bygger på erfaringer fra 8 børnegrupper opnået i en toårig projektperiode. Det er hidtil ikke efterprøvet, om en gruppeintervention ved re-entry kan have en positiv indvirkning på TCKeres trivsel.
Undersøgelsens teoretiske referenceramme er hentet fra viden om gruppeintervention, betydning af resiliens, samt to-procesmodellen som sorgmodel. Undersøgelsen er et ikke-kontrolleret pilotstudie, der bygger på både kvantitative og kvalitative data i form af ratingscales og fokusgruppeinterviews. Resultaterne tyder på, at TCKere efter deltagelse i et gruppeforløb oplever en øget trivsel trods udfordringer, at de i gruppen føler sig forstået og genkendt, at det bliver nemmere at mobilisere mestringsstrategier, og at sorg og savn får en plads og et sprog, som gør det nemmere at håndtere svære følelser. De resultater, som undersøgelsen peger i retning af, kan bidrage til at bane vej for fremtidig hjælp til missionærbørns tilpasning og trivsel ved tilbagevenden til skoler og efterskoler, kirker og menigheder, børne- og juniorklubber, samt benyttes i yderligere tiltag og interventioner.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.