Cut! - det udtrykte undertrykte. HBO-serien Sharp Objects læst med Merleau-Pontys fænomenologi
Abstract
Denne artikel undersøger HBO’s Sharp Objects set gennem fænomenologen Merleau-Pontys teorier, nærmere bestemt fremstillingen af den ideelle maler samt fænomenet 'egenkroppen.' Ved at læse både seriens stilistik og hovedpersonen, Camilles, cutting med Merleau-Ponty viser denne artikel, hvordan denne cutting kan læses som manifestationen af en fundamental ensomhed: Camilles hud, den fysiske grænse mellem 'selv' og 'ikke-selv,' bliver stedet hvor omverdenens domme og blik indskrives i egenkroppens kød. Camilles cutting er det voldelige sammenstød mellem Camille og den omverden, der volder hende smerte. Dette sammenstød mellem 'selv' og 'andres blik på selv' bliver, gennem cutting, gjort kødeligt og bogstaveligt. Endvidere viser artiklen, hvordan selve værket Sharp Objects og hovedpersonen Camille begge bliver undersøgelsessteder for fortrængning og traume ved at spejle hinandens udtryksform. Camilles cuttingfremstår som en pendant til selve seriens cutting: Abrupte og korte klip samt de gedulgte elementer i scenernes baggrund udtrykker, ligesom Camilles ar, de stærkeste, mest betydningsfulde, men også umiddelbart utilgængelige følelser. På denne måde viser både Camilles krop og seriens korpus det fortrængtes særegne måde at komme til syne på; i det (næsten) skjulte.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Journal - Aktualitet - Litteratur, kultur og medier