Fra tvangs- til lystlæsning i faget dansk: Børns oplevelser af en litterær app

Authors

  • Rima Palubinskienė
  • Ieva Steponavičiūtė-Aleksiejūnienė

Abstract

Med afsæt i oplevelsesdesign- og brugeroplevelsesteorier og indsigter fra adaptions- og intermediale tilgange undersøger artiklen, hvordan remediering af en kanontekst til en litterær app kan påvirke børns læseglæde, som indgår i Fælles Mål for danskundervisning. Undersøgelsen præsenterer to casestudier af 7. og 8. klasser, hvor elevernes emotioner og responser under deres interaktion med produktets medialiteter i en fælles læsesituation analyseres. For at sikre en positiv fælles læseoplevelse med intermedial litteratur, skal børnenes forskelligheder tages i betragtning: Artiklens indsigter og anbefalinger kan benyttes af designere og didaktikere, der arbejder med denne type litteratur.

Downloads

Published

2021-12-08

How to Cite

Palubinskienė , R. ., and I. . . Steponavičiūtė-Aleksiejūnienė. “Fra Tvangs- Til lystlæsning I Faget Dansk: Børns Oplevelser Af En litterær App”. Aktualitet - Litteratur, Kultur Og Medier, vol. 15, no. 1, Dec. 2021, pp. 1-19, https://tidsskrift.dk/aktualitet/article/view/129605.