Blog and Talk. Brug af blogs til at understøtte mundtlig deltagelse i tilstedeværelsesundervisningen

Forfattere

  • Torsten Bøgh Thomsen

Resumé

Med udgangspunkt i de pædagogiske begreber constructive alignment, collaborative learning, peer feedback og self assessment argumenterer jeg i denne artikel for, at blogs med fordel kan inddrages i tilstedeværelsesundervisningen til at understøtte mundtlige fremstillinger i gruppearbejdet på kurser, der bestås med mundtlig eksamen. Artiklen er skrevet på baggrund af en undervisningsmodel, der kombinerer gruppefremlægninger og blogs, og som jeg udviklede og implementerede i efteråret 2019 og foråret 2020, da jeg underviste i bachelorfaget ”Videnskabsteori 2” på Litteraturvidenskab ved SDU. Artiklen præsenterer de pædagogiske tanker, der lå bag udviklingen af modellen samt en detaljeret beskrivelse af implementeringsprocessen og de modifikationer, jeg foretog undervejs. Den er tænkt som en hjælp og instruktion til undervisere, der arbejder med at opkvalificere og strukturere mundtlig deltagelse i undervisningen, træne de studerende i mundtlig fremstilling og forberede dem til mundtlig eksamen.

Downloads

Publiceret

2020-10-22

Citation/Eksport

Thomsen, T. B. “Blog and Talk. Brug Af Blogs Til at understøtte Mundtlig Deltagelse I tilstedeværelsesundervisningen”. Aktualitet - Litteratur, Kultur Og Medier, bd. 14, nr. 1, oktober 2020, s. 11, https://tidsskrift.dk/aktualitet/article/view/122588.