Lyden af fællesskab?
Højskolemelodibogen som æstetisk normsætter i lyset af lydindspillet dansk salmesang
DOI:
https://doi.org/10.7146/sang.vi.142291Referencer
LYDINDSPILNINGER
Eksempler fra Helen Rossils afhandling ”Kingotone og brorsonsang – folkelig salmesang i Danmark. Fra salmebøger og lydindspilninger”: https://www.musik.uu.se/research/kingotone-brorsonsang/.
Karl Clausens indspilninger fra Sønderjylland og Harboøre-området: http://visesangere.dk/.
Thorkild Knudsens lydindspilninger med De stærke Jyder, Dansk Folkemindesamling, 1960/10, 4.
LITTERATUR
Borčak, Lea Wierød. 2022. ”Den melocentriske vending i dansk fællessangskultur.” Kritisk forum for praktisk teologi (168). https://www.kfpt.dk/pub/292imw0u/release/1.
Clausen, Karl. 1958. Dansk folkesang gennem 150 år. København: Fremad.
Dargan, William T. 2006. Lining out the Word: Dr. Watts Hymn Singing in the Music of Black Americans. Oakland: University of California Press.
Genette, Gérard. 2010. ”Paratekster.” Oversat af Rolf Reitan. I Boghistorie, redigeret af Jens Bjerring-Hansen og Torben Jelsbak, 91-108. Aarhus Universitetsforlag.
Hansen, Lene Halskov, Astrid Nora Ressem og Ingrid Åkesson, red. 2009. Tradisjonell sang som levende prosess: Nordiske studier i stabilitet og forandring, gjentagelse og variasjon. Oslo: Novus Forlag.
Høgel, Sten. 2020. Johann Abraham Peter Schulz: Den folkelige fællessangs far. København: Multivers.
Isaksen, Stine, red. 2018. Fællessang og fællesskab. Herning: Sangens Hus.
Koudal, Jens Henrik. 1993. ”Ethnomusicology and Folk Music Research in Denmark.” Yearbook for Traditional Music 25: 100-125. doi.org/10.2307/768688.
Marstal, Henrik. 2018. ”Gamle rammer, nye måder? En undersøgelse af sangbogens institutionelle status i Danmark i det tidlige 21. århundrede.” I ”Musikkens institutioner,” særnummer, Danish Musicology Online: 29-48. http://www.danishmusicologyonline.dk/arkiv/arkiv_dmo/dmo_saernummer_2018/dmo_saernummer_2018_musikkens_institutioner_03.pdf.
Merriam, Alan P. 1977. ”Definitions of ’Comparative Musicology’ and ’Ethnomusicology’: An Historical-Theoretical Perspective.” Ethnomusicology 21 (2): 189-204. doi.org/10.2307/850943.
Metz, Georg. 2023. ”Kære Jakob Engel-Schmidt, stjæl dog ikke denne usle lille krumme fra Messerschmidt.” Information, 13. januar. https://www.information.dk/debat/2023/01/georg-metz-kaere-jakob-engel-schmidt-stjael-usle-lille-krumme-messerschmidt.
Moe, Carl. 1926. Oplevelser: En fortælling fra det virkelige liv. København: Lohse.
Nielsen, Carl og Thomas Laub. 1915. En Snes danske Viser. København: Wilhelm Hansen.
Nielsen, Puk Elstrøm. 2018. ”Alsangen under besættelsen.” I Fællessang og fællesskab, redigeret af Stine Isaksen, 173-198. Herning: Sangens Hus.
Nygaard, Bertel. 2018. ”Til Arbejdet fremad i Kor: Fællessang i arbejderbevægelsen.” I Fællessang og fællesskab, redigeret af Stine Isaksen, 111-126. Herning: Sangens Hus.
Rasmussen, Jens. 2016. Vækkelser i dansk luthersk fælleskultur: Andagtsbøger og lægmandsforsamlinger (1800-1840). Odense: Syddansk Universitetsforlag.
Reynolds, Anne-Marie. 2010. Carl Nielsen’s Voice: His Songs in Context. København: Museum Tusculanum.
Rossil, Helen. 2022. ”Kingotone og brorsonsang – folkelig salmesang i Danmark: Fra salmebøger og lydindspilninger.” Ph.d.-afhandling, Uppsala universitet. https://www.divaportal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1645015&dswid=9733.
Sass Bak, Kirsten. 2006. ”Traditional Kingo Singing in Denmark.” I Spiritual Folk Singing: Nordic and Baltic Protestant Traditions, redigeret af Kirsten Sass Bak og Svend Nielsen, 155-196. København: Forlaget Kragen.
Schiørring, Nils. 1956. Selma Nielsens viser: Et repertoire af folkelige sange fra det 19. århundredes slutning. København: Munksgaard.
Stidsen, Johannes Enggaard. 2002. Hold fast ved det du har…! De stærke Jyder, med særligt henblik på deres salme- og sangtradition. Odense: Syddansk Universitetsforlag.
Temperley, Nicholas. 1981. ”The Old Way of Singing: Its Origins and Development.” Journal of the American Musicological Society 34 (3): 511-544. doi.org/10.2307/831191.
Turino, Thomas. 2008. Music as Social Life: The Politics of Participation. Chicago: University of Chicago Press.
Downloads
Publiceret
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2023 Helen Rossil
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Tidsskriftet SANG udgives efter modellen “diamond” open access. Dette betyder, at tidsskriftet tillader sine forfattere at arkivere deres egen artikel i åbne institutionelle arkiver (egenarkivering) eller på eget eller arbejdsgivers netsted i den version og det format, som er blevet godkendt af tidsskriftets redaktion (den accepterede version, opsat i tidsskriftets format i pdf), efter at artiklen er blevet publiceret (uden forsinkelse).
Tekster udgivet af SANG følger Creative Commons licens BY-NC. Dette betyder at, du har frihed til at:
- Dele — kopiere og redistribuere materialet via ethvert medie eller format
- Tilpasse — remixe, transformere og bygge videre på materialet
Licensgiveren kan ikke tilbagetrække disse friheder så længe du følger licensvilkårene:
- Kreditering — Du skal give passende kreditering, lave et link til licensen, og fortælle om eventuelle forandringer af værket. Det må du gøre på enhver fornuftig måde, men ikke tage hensyn til om licensholderen kan godkende din anvendelse.
- Ikke-kommercielt brug — Du må ikke bruge materialet til kommercielle formål.
Ingen yderligere begrænsninger — Du må ikke tilføje juridiske termer eller teknologiske tiltag som juridisk forhindrer andre i at gøre hvad licensen tillader.