Litteratur der synges
Om fællessangens plads i litteraturanalysen
DOI:
https://doi.org/10.7146/sang.v2i1-2.137225Referencer
Albertsen, Leif Ludwig. 1978. Lyrik der synges. København: Berlingske Forlag.
Andersen, Emma Berggreen. 2021. ”Den litterære sang? En flerstrenget analyse af aktuel, dansk fællessangskultur”. Speciale. Aarhus Universitet.
Bak, Karl. 1977. Højskolesangbogens historie: Et bidrag til den grundtvigske folkehøjskoles historie. Odense: Nordisk Forlag.
Baunvig, Katrine Frøkjær. 2020. ”Forestillede fællesskabers virtuelle sangritualer”. SANG (1): 40-45.
Borčak, Lea Wierød og Jakob Schweppenhäuser. 2018. ”Sangen mellem litteratur og musik”. I Litteratur mellem medier, redigeret af Tore Rye Andersen, Jørgen Bruhn, Nina Christensen, Stefan Kjerkegaard, Sara Tanderup Linkis, Birgitte Stougaard Pedersen og Hans Kristian Rustad, 159-175. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.
Clausen, Karl. 1958. Dansk Folkesang gennem 150 år. København: Tingluti Forlag.
Moser, Sibylle. 2007. ”Media Modes of Poetic Reception: Reading Lyrics Versus Listening to Songs”. Poetics 35: 277-300.
Maach, Maja Lærke. 2018. ”Underviser på CBS følte sig krænket over ’Den danske sang er en ung blond pige’”. DR, 19. december. https://www.dr.dk/nyheder/indland/underviser-paa-cbs-foelte-sig-kraenketover-den-danske-sang-er-en-ung-blond-pige.
Schweppenhäuser, Jakob. 2014. ”Mere lyd! Ny dansk lydlig lyrik”. Ph.d.-afhandling. Aarhus Universitet.
Schweppenhäuser, Jakob. 2020. ”Audire Aude! Sangtekstens fravær i de litterære institutioner”. SANG (1): 14-17.
Skjoldborg, Troels Gorell. 2020. ”Ramadan-sang kommer med i ny Højskolesangbog”. TV2 Nyheder. 6. november. https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-11-06- ramadan-sang-kommer-med-i-ny-hojskolesangbog.
Søndergaard, Morten. 2010. Ordapoteket. Tilgået 25. januar 2021. http://www.mortensoendergaard.com/apotek-2/.
Wierød, Lea. 2014. ”Formens funktion i salmesang: Melopoetisk metode i sanganalysen med særligt henblik på salmer med tekst af N.F.S. Grundtvig”. Ph.d.-afhandling. Aarhus Universitet.
Wierød, Lea. 2015. ”Where to Draw the Line? Representation in Intermedial Song Analysis”. I Music, Analysis, Experience: New Perspectives in Musical Semiotics, redigeret af Mark Reybrouck, 135-147. Leuven: Leuven University Press.
Downloads
Publiceret
Nummer
Sektion
Licens
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Tidsskriftet SANG udgives efter modellen “diamond” open access. Dette betyder, at tidsskriftet tillader sine forfattere at arkivere deres egen artikel i åbne institutionelle arkiver (egenarkivering) eller på eget eller arbejdsgivers netsted i den version og det format, som er blevet godkendt af tidsskriftets redaktion (den accepterede version, opsat i tidsskriftets format i pdf), efter at artiklen er blevet publiceret (uden forsinkelse).
Tekster udgivet af SANG følger Creative Commons licens BY-NC. Dette betyder at, du har frihed til at:
- Dele — kopiere og redistribuere materialet via ethvert medie eller format
- Tilpasse — remixe, transformere og bygge videre på materialet
Licensgiveren kan ikke tilbagetrække disse friheder så længe du følger licensvilkårene:
- Kreditering — Du skal give passende kreditering, lave et link til licensen, og fortælle om eventuelle forandringer af værket. Det må du gøre på enhver fornuftig måde, men ikke tage hensyn til om licensholderen kan godkende din anvendelse.
- Ikke-kommercielt brug — Du må ikke bruge materialet til kommercielle formål.
Ingen yderligere begrænsninger — Du må ikke tilføje juridiske termer eller teknologiske tiltag som juridisk forhindrer andre i at gøre hvad licensen tillader.