Litteratur der synges

Om fællessangens plads i litteraturanalysen

Forfattere

  • Emma Berggren Andersen

DOI:

https://doi.org/10.7146/sang.v2i1-2.137225

Referencer

Albertsen, Leif Ludwig. 1978. Lyrik der synges. København: Berlingske Forlag.

Andersen, Emma Berggreen. 2021. ”Den litterære sang? En flerstrenget analyse af aktuel, dansk fællessangskultur”. Speciale. Aarhus Universitet.

Bak, Karl. 1977. Højskolesangbogens historie: Et bidrag til den grundtvigske folkehøjskoles historie. Odense: Nordisk Forlag.

Baunvig, Katrine Frøkjær. 2020. ”Forestillede fællesskabers virtuelle sangritualer”. SANG (1): 40-45.

Borčak, Lea Wierød og Jakob Schweppenhäuser. 2018. ”Sangen mellem litteratur og musik”. I Litteratur mellem medier, redigeret af Tore Rye Andersen, Jørgen Bruhn, Nina Christensen, Stefan Kjerkegaard, Sara Tanderup Linkis, Birgitte Stougaard Pedersen og Hans Kristian Rustad, 159-175. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.

Clausen, Karl. 1958. Dansk Folkesang gennem 150 år. København: Tingluti Forlag.

Moser, Sibylle. 2007. ”Media Modes of Poetic Reception: Reading Lyrics Versus Listening to Songs”. Poetics 35: 277-300.

Maach, Maja Lærke. 2018. ”Underviser på CBS følte sig krænket over ’Den danske sang er en ung blond pige’”. DR, 19. december. https://www.dr.dk/nyheder/indland/underviser-paa-cbs-foelte-sig-kraenketover-den-danske-sang-er-en-ung-blond-pige.

Schweppenhäuser, Jakob. 2014. ”Mere lyd! Ny dansk lydlig lyrik”. Ph.d.-afhandling. Aarhus Universitet.

Schweppenhäuser, Jakob. 2020. ”Audire Aude! Sangtekstens fravær i de litterære institutioner”. SANG (1): 14-17.

Skjoldborg, Troels Gorell. 2020. ”Ramadan-sang kommer med i ny Højskolesangbog”. TV2 Nyheder. 6. november. https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-11-06- ramadan-sang-kommer-med-i-ny-hojskolesangbog.

Søndergaard, Morten. 2010. Ordapoteket. Tilgået 25. januar 2021. http://www.mortensoendergaard.com/apotek-2/.

Wierød, Lea. 2014. ”Formens funktion i salmesang: Melopoetisk metode i sanganalysen med særligt henblik på salmer med tekst af N.F.S. Grundtvig”. Ph.d.-afhandling. Aarhus Universitet.

Wierød, Lea. 2015. ”Where to Draw the Line? Representation in Intermedial Song Analysis”. I Music, Analysis, Experience: New Perspectives in Musical Semiotics, redigeret af Mark Reybrouck, 135-147. Leuven: Leuven University Press.

Downloads

Publiceret

2021-06-07

Nummer

Sektion

Artikler