Implementering af en kommunal indsats: Ændringer i de organisatoriske og fysiske rammer for børns motoriske udvikling
Abstract
Artiklen præsenterer, hvilken indvirkning en vuggestueindsats har haft på de organisatoriske og fysiske rammer i institutionerne. Der bruges data fra observationer, interviews og spørgeskemaer (før- og efterspørgeskemaer), hvor indsatsen er gennemført. Datamaterialet beror på ledernes besvarelser og inkluderer materiale fra 36 kommunale eller selvejende institutioner i Høje-Taastrup Kommune, hvor indsatsen er gennemført. Besvarelserne viser, at indsatsen har resulteret i væsentlige ændringer i institutionerne. For det første har institutionerne fået et større fokus på motorisk udvikling; for det andet er der sket en ændring i institutionernes organisering af dagligdagen, der giver bedre mulighed for børnenes fysiske udfoldelse; for det tredje er der sket en positiv ændring i institutionernes retningslinjer på området; og for det fjerde er der sket en positiv ændring i institutionernes fysiske rammer. På baggrund af disse resultater argumenterer vi for, at implementeringen af indsatsen har medført positive forandringer Implementering af en kommunal indsats: Ændringer i de organisatoriske og fysiske rammer for børns motoriske udvikling i institutionerne, der bidrager til at give børnene bedre forudsætninger for motorisk udfoldelse.
##submission.downloads##
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2023 Forfatter og tidsskrift
Det här verket är licensierat under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell-licens.
Från och med nr 23 (2022) är alla artiklar licensierade under en Creative Commons-licens (CC BY 4.0). Enligt licensgivaren har du följande behörigheter: Du får fritt dela och anpassa innehållet i artikeln, med förbehåll för lämplig kreditering. Läs mer om licensen på Om tidsskriftet. Från och med nr 23 (2022) tillhör upphovsrätten författaren för alla bidrag till tidskriften. Artiklar publicerade före nr 23 (2022) kan på liknande sätt delas fritt och citeras under lämplig kreditering, observera att för dessa delas upphovsrätten mellan författaren och Paideia.