Implementering af en kommunal indsats: Ændringer i de organisatoriske og fysiske rammer for børns motoriske udvikling
Resumé
Artiklen præsenterer, hvilken indvirkning en vuggestueindsats har haft på de organisatoriske og fysiske rammer i institutionerne. Der bruges data fra observationer, interviews og spørgeskemaer (før- og efterspørgeskemaer), hvor indsatsen er gennemført. Datamaterialet beror på ledernes besvarelser og inkluderer materiale fra 36 kommunale eller selvejende institutioner i Høje-Taastrup Kommune, hvor indsatsen er gennemført. Besvarelserne viser, at indsatsen har resulteret i væsentlige ændringer i institutionerne. For det første har institutionerne fået et større fokus på motorisk udvikling; for det andet er der sket en ændring i institutionernes organisering af dagligdagen, der giver bedre mulighed for børnenes fysiske udfoldelse; for det tredje er der sket en positiv ændring i institutionernes retningslinjer på området; og for det fjerde er der sket en positiv ændring i institutionernes fysiske rammer. På baggrund af disse resultater argumenterer vi for, at implementeringen af indsatsen har medført positive forandringer Implementering af en kommunal indsats: Ændringer i de organisatoriske og fysiske rammer for børns motoriske udvikling i institutionerne, der bidrager til at give børnene bedre forudsætninger for motorisk udfoldelse.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2023 Forfatter og tidsskrift
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse (by).
Fra og med nr. 23 (2022) er alle artikler licenseret med en Creative Commons licens (CC BY 4.0). I følge licensgiveren har du følgende tilladelser: Du må frit dele og tilpasse artiklens indhold, under vilkår af passende kreditering. Læs mere om licensen på Om tidsskriftet. Fra og med nr. 23 (2022) tilfalder ophavsretten forfatteren, for alle bidrag til tidsskriftet. Artikler udkommet før nr. 23 (2022) må tilsvarende frit deles og citeres under passende kreditering, vær opmærksom på at ved disse er ophavsretten delt mellem forfatter og Paideia.