Lærermangel i Danmark
Abstract
Denne artikel omhandler fænomenet lærermangel. Artiklen er skrevet som en del af et tværnationalt komparativt forskningsprojekt, som afvikles i et samarbejde mellem forskere fra Danmark, Sverige og Tyskland. Hensigten med artiklen er at skabe et forskningsbaseret afsæt for videre studier – i samarbejde med forskningskolleger fra Sverige og Tyskland. Til grund for artiklen ligger en spørgeskemaundersøgelse, som er besvaret af 33 professionelle fra 33 forskellige kommunale forvaltninger i Danmark med berøringsflader til skoler. Det kan være skolechefer, afdelingsledere fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning eller pædagogiske konsulenter. Disse respondenter er af forskergruppen tilfældigt udvalgt. Artiklen indledes med en udfoldelse af tendenser indenfor området i Danmark, hvorefter data fra den afviklede spørgeskemaundersøgelse sættes i kontakt med disse tendenser. Derefter opstilles ud fra data en række forslag til, hvad man forskningsmæssigt kan forfølge med henblik på at skabe ny og dyberegående viden om området.
##submission.downloads##
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Från och med nr 23 (2022) är alla artiklar licensierade under en Creative Commons-licens (CC BY 4.0). Enligt licensgivaren har du följande behörigheter: Du får fritt dela och anpassa innehållet i artikeln, med förbehåll för lämplig kreditering. Läs mer om licensen på Om tidsskriftet. Från och med nr 23 (2022) tillhör upphovsrätten författaren för alla bidrag till tidskriften. Artiklar publicerade före nr 23 (2022) kan på liknande sätt delas fritt och citeras under lämplig kreditering, observera att för dessa delas upphovsrätten mellan författaren och Paideia.